مصاحبه با آقای محمد نصیری اردلی(رییس هیئت مدیره شرکت مرکزی دفاتر خدمات زیارتی سراسر ایران(شمسا))
رييس هيأت مديرهي شركت مركزي كارگزاران زيارتي سراسر ايران (شمسا) تأكيد كرد: ما نهتنها در مقاصد زيارتي عراق و سوريه انحصار و محدوديت ايجاد نكردهايم، بلكه بهصورت فراگير و گسترده همراه ديگر كارگزاران زيارتي سراسر كشور در اين بازارها فعاليت ميكنيم.
محمدنصير رئيسياردلي در گفتوگو با خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يادآور شد: شمسا شامل 31 شركت مركزي استاني است و 1450 دفتر و شركت زيارتي تحت پوشش سازمان حج و زيارت در سراسر كشور زيرمجموعهي آن هستند.
او دربارهي دلايل شكلگيري شركت مركزي كارگزاران زيارتي سراسر ايران، توضيح داد: با توجه به سقوط دولت بعث در عراق و اشتياق بسيار ايرانيها براي زيارت عتبات مقدس، عدهاي از هموطنان ايراني به مرزهاي زميني عراق هجوم بردند و بهصورت پراكنده و كنترلنشده به اين كشور سفر ميكردند. مشكلات ناشي از ناامني و نبود اماكن اقامتي و حملونقل، تغذيهي نامناسب و قيمتهاي كنترلنشده، سازمان حج و زيارت را بر آن داشت تا با بهكارگيري تمام دفاتر و شركتهايي كه در امور زيارتي، حج، عمره، سوريه و عراق فعال بودهاند و هستند، در قالب مكانيزم مناسبي به اين وضعيت نابسامان، سامان بخشد. بنابراين در تمام استانها، شركت مركزي دفاتر خدمات زيارتي توسط افرادي كه بند «پ» (زيارتي) از سازمان حج و زيارت داشتند، تشكيل شد.
رئيسي بيان كرد: در گذشته، اقدام برخي كه ميخواستند به عراق بروند و قرارداد امضا يا هتل اجاره كنند و در امور زايرگرداني دخيل شوند، افزايش بيرويهي قيمتها را موجب شده بود و به زايران اجحاف ميشد، در مقابل نيز خدمات خوبي به آنها ارايه نميشد. به اين دليل، از مجموع دفاتر خدمات زيارتي در سراسر كشور، شركت مركزي كارگزاران زيارتي (شمسا) در تهران تشكيل شد تا تحت نظارت، حمايت و هدايت سازمان حج و زيارت و بهعنوان بخش خصوصي فراگير در كشور براي زايران ايراني در عراق با هدف تأمين مسكن، تغذيه و حملونقل در اين كشور بتواند قرارداد ببندد. اكنون شمسا با حدود هفت شركت عراقي قرارداد بسته است كه اين شركتها انجام امور مربوط به حملونقل، تغذيه و اسکان زايران را با هماهنگي وزارت سياحه، هتلداران و ديگر شركتهاي سياحتي عراق بهعهده دارند.
وي اظهار داشت: با توجه به وضعيت حاكم بر عراق، حضور اشغالگران و نبود امنيت كامل، شمسا با شركتهاي امنيتي كه مورد تأييد دولت عراق هستند، براي تأمين و پوشش امنيتي زايران ايراني در اين سفر نيز قرارداد جداگانهاي بسته است، بهطوري که اين نيروها از لحظهي ورود زايران به خاک عراق تا برگشت به ايران، آنها را تحت پوشش امنيتي قرار ميدهند.
اين كارگزار زيارتي ادامه داد: استقرار نمايندگاني در مرزهاي رسمي و مبادي ورودي و خروجي عراق مانند مهران و شلمچه، حضور نمايندگان اين شركت در قالب مجري بخش خصوصي در كربلا و نجف و در آيندهي نزديك در بغداد و كاظمين، نظارت مستمر بر اجراي كامل مفاد قرارداد بين شمسا و شركتهاي مجري عراقي، انعقاد قرارداد براي تأمين پوشش بهداشتي و خدماتي به زايران در آن كشور كه در گذشته وضعيت بدي داشت و بهدليل وضعيت حاكم بر عراق نميتوانستند سرويس مناسب ارايه دهند و عقد قرارداد با سازمان هلال احمر و شاخهي هيأت پزشكي سازمان حج و زيارت براي در اختيار گذاشتن دارو و پزشك به زايران، انعقاد قرارداد براي تأمين پوشش بيمهي زايران، نظارت و ارزيابي بر عملكرد طرف قرارداد در عراق و رسيدگي به شكايتها و حل مشكلات اجرايي و انجام ديگر مأموريتهاي محوله ازسوي سازمان حج و زيارت از جمله وظايف شركت مركزي كارگزاران زيارتي سراسري ايراناند.
شمسا بهعنوان نمايندهي مركزي بخش خصوصي و بهصورت فراگير در عراق فعاليت ميكند
وي با بيان اينكه اين شركت به عنوان نمايندهي مركزي بخش خصوصي و بهصورت فراگير در كشور، فعاليت در عتبات عاليات عراق را آغاز كرده است، گفت: پس از اينكه شمسا در قالب بخش خصوصي در 12 تيرماه سال 1384 به ثبت شركتها رسيد، يكهزار و 174عضو اصلي و مركزي داشت كه اكنون اين تعداد به يكهزار و 450 دفتر و شركت زيارتي در كشور رسيده است كه همهي آنها عضو شركتهاي مركزي در استانها هستند و بهزودي باقيماندهي اعضا را با مكانيزم حقوقي مناسبي، به عضويت شمسا ميپذيريم.
او افزود: اين شركت فعاليت در عراق را از 13 آذرماه سال 1384 با اعزام دو اتوبوس حامل زايران ايراني از استان قم آغاز كرد كه تا مدتها به دليل نبود امكانات رفاهي و آسايشي براي زايران، هتلهاي عراق خالي و استقبال نيز اندك بود.
امكانات در مرز مهران و عراق با دريافت چهارهزار تومان از هر زاير ايجاد شدهاند
رئيسي اظهار كرد: پس از مشخص شدن كمبودها در پايانههاي مرزي و عراق، اين شركت با دريافت چهارهزار تومان از هر زاير بهعنوان حق اجراي كار از آغاز تا پايان عمليات، تاكنون امكاناتي را در اين مناطق ايجاد كرده است.
وي بيان كرد: بعضي تصور ميكنند كه شمسا پول زيادي از زايران ميگيرد، درحاليكه تمام پولي كه براي سفر به عتبات عاليات عراق از هر زاير گرفته ميشود، 245 هزار تومان بوده است كه شامل هزينهي حملونقل، خدمات بين راهي، اقامت، رواديد و تغذيه است و حتا 85 هزار تومان از وجوه دريافتي براي هر اتوبوس، در اختيار مديران راهنماي آن اتوبوس قرار ميگيرد تا از زايران پول ديگري بهعنوان دستمزد يا انعام در تمام طول مسير دريافت نكنند.
رييس هيأت مديرهي شركت مركزي كارگزاران زيارتي سراسري ايران با اشاره به امكانات ايجادشده توسط آن شركت در مرزها، گفت: اين شركت براي اينكه رفاه و آسايش بيشتري را براي زايران، بخصوص در مرزها فراهم كند، امكاناتي را ايجاد كرده و اقداماتي را انجام داده است كه نصب سايبان به مساحت 350 مترمربع براي استراحت موقت زايران در محوطهي باز پايانه، نصب سايبان به مساحت 400 مترمربع در مسير حرکت بين مرز ايران تا محل سوار شدن زايران به اتوبوسها در خاك عراق كه مورد استفاده قرار ميگيرد، احداث نمازخانه به مساحت 300 مترمربع براي استفادهي خواهران و برادران بهصورت مفروش با ايجاد تمام امکانات رفاهي، سفارش ساخت، حمل و نصب 200 عدد صندلي چهار نفره با هدف استفادهي زايران در پايانهي مرزي خاک ايران و نيز در خاک عراق، تهيه و نصب چهار دستگاه آبسردکن برقي بزرگ براي استفاده زايران، احداث سرويسهاي بهداشتي به تفکيک برادران و خواهران و همچنين خريد و استقرار 200 دستگاه چرخ دستي با هدف استفادهي عموم زايران براي حمل بار و وسايل خود، از جمله اقدامات انجامشده در پايانهي مرزي مهران هستند.
رئيسي احداث و آمادهسازي استراحتگاه موقت براي زايران اعزامي در مکاني منتها اليه شهر مهران براي استراحت، خواندن نماز، استحمام، تجديد وضو و دريافت آب جوش براي صبحانه با ظرفيت 30 سالن براي 15 کاروان اعزامي بهطور کاملا رايگان، احداث و بهرهبرداري از 30 چشمه سرويس بهداشتي در نزديکي پل زاير مهران که محل تجمع بيشتر زايران است و همچنين احداث و بهرهبرداري از 22 چشمه سرويس بهداشتي در خاک عراق که محل تجمع برگشت زايران از عراق به ايران است را از ديگر اقدامات صورتگرفته توسط شمسا در مرز مهران اعلام كرد و افزود: هزينهي همهي اين اقدامات از محل دريافت همان چهارهزار تومان تأمين شده است.
مردم بومي ايلام نظر خوبي نسبت به فعاليتهاي ما ندارند
وي با اشاره به اجارهي مهمانسرايي در مهران براي ارايهي خدمات به زايران كه از ساعت سه بامداد امكانپذير است، دربارهي اينكه چرا امكان اقامت شبانه براي زايران در اين مكان وجود ندارد؟ توضيح داد: مردم منطقه به اين موضوع نظر خوبي ندارند. آنها معتقدند زايران بايد شب را در خانههاي مردم بومي اقامت كنند، درحاليكه شرايط اين خانهها براي پذيرايي از زايران با اين حجم، آماده و مناسب نيست. ما حتا حاضريم اين مهمانسرا را با تمام امكانات موجود و تقبل هزينههاي آن به استانداري واگذار كنيم تا با ادارهي آن، دست كم اجازه دهند مردم شب را در اين مكان اقامت كنند.
او در پاسخ به اين پرسش كه چرا امكانات ايجادشده در اختيار مردم بومي اين منطقه قرار نميگيرند؟ گفت: ما در ادارهي اين مهمانسرا و امور ديگر از مردم بومي استفاده ميكنيم؛ اما آنها نظر خوبي نسبت به فعاليتهاي ما ندارند. علاوه بر اين، ما به ازاي هر زاير يكهزار تومان به شهرداري مهران پرداخت ميكنيم كه بايد آن را در اين منطقه هزينه كنند كه البته تاكنون اقدام خاصي را مشاهده نكردهايم.
رئيسي دربارهي مشكلاتي كه در عراق براي ايجاد امكانات وجود دارند و اينكه آيا عراقيها به تعهدهاي خود دربارهي ايجاد امكانات طبق توافقهاي دو كشور عمل ميكنند؟ اظهار كرد: براي ايجاد امكانات در مرز عراق، مشكلي وجود ندارد و هماهنگيهاي لازم با طرفهاي عراقي صورت گرفتهاند. عراقيها قرار بود در بين راه، سرويسهاي بهداشتي ايجاد كنند كه اين كار با همکاري شرکت شمسا و شرکتهاي طرف قرارداد عراقي انجام شده است.
بهترين مراكز اقامتي كربلا و نجف در اختيار شمسا هستند ومرز شلمچه مشكلي ندارد
وي دربارهي نحوهي نظارت بر هتلهاي عراق كه مورد استفادهي زايران ايراني هستند، بيان كرد: اين هتلها در اجارهي شركتهاي عراقي طرف قرارداد با شمسا هستند كه نسبت به هتلهاي ديگر در كربلا و نجف از وضعيت بهتري بهرهمندند. ما هتلهاي خوب اين دو شهر را در اختيار داريم، هتلهايي که عموما ژنراتور برق دارند و اين موضوع در عراق بسيار مهم است. ضمنا دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در عراق و نيز دفاتر نمايندگي شمسا در نجف و کربلا نظارت مداوم و مستمر را بر اين هتلها اعمال ميکنند.
اين كارگزار زيارتي در ادامه دربارهي اينكه آيا قرار است امكاناتي در مرز شلمچه ايجاد شوند؟ گفت: وضعيت اين مرز بهتر است و مشكلي ندارد. بعضي از تنگناهايي را كه ديگران از آن ياد ميكنند در واقع بيتوجه به اين موضوع است كه مرزهاي مهران و شلمچه، زماني براي رفتوآمد تعداد محدودي ساخته شده بودند، درحاليكه اكنون چند برابر ظرفيت درنظر گرفتهشده براي اين مرزها، زاير اعزام ميشود و طبيعي است كه مشكلاتي ايجاد شوند.
وي با طرح اين مسأله كه چه زماني در عراق براي زايران مشكلاتي ايجاد ميشوند، بيان كرد: زماني كه زايران بيش از ظرفيت مرزها و هتلها در كربلا و نجف حضور داشته باشند، اين مشكلات ايجاد ميشوند، چون تعداد محدودي مراكز اقامتي در اين دو شهر وجود دارند. البته بهترينهاي آنها در اختيار شمساست و اگر تعداد زايران از ظرفيت موجود اين هتلها تجاوز كند، ناهنجاري و مشكل ايجاد ميشود، اين وضعيت دربارهي مرزها نيز صادق است.
رييسي ادامه داد: شمسا از آغاز فعاليت تاكنون براي بهينهسازي و بهتر كردن امور براي رفاه بيشتر زايران تلاش كرده، دورههاي آموزشي براي زايران برگزار كرده است و از مديران آموزشديده، روحانيها و مداحان مورد تأييد بعثهي مقام معظم رهبري در اين كاروانها استفاده ميكند.
بخش مهمي از نارساييها در عراق از اختيار ما خارج است
وي اظهار داشت: چهار درمانگاه در عراق ايجاد شدهاند كه در آنها شبانهروزي خدمات درماني به زايران ايراني داده ميشود. زايران نيز تحت پوشش خدمات بيمهيي هستند و كيفيت غذا در هتلها و بين راه بهتر شده است. با توجه به شرايط نامناسب در عراق، تلاش شده است وضعيت امكانات مورد نياز زايران نسبت به روزهاي نخست بهتر شود. بخش مهمي از اين مسايلي كه گاهي از آنها بهعنوان نارسايي ياد ميشود به شرايط كشور عراق مربوط ميشود كه از اختيار ما نيز خارج است.
رييس هيأت مديرهي شركت مركزي كارگزاران زيارتي سراسر ايران دربارهي واكنش شمسا به برخوردهاي نامناسبي كه در مرز و عراق با زايران ايراني ميشوند و احتمال تغيير در تصميمگيريها در اين شرايط، بيان كرد: با توجه به مسؤوليتي كه در اين شركت و ارتباطهايي كه با عراق داريم و آنها را برادران شيعهي خود ميدانيم، تلاش كردهايم در تمام موارد تعامل مناسبي داشته باشيم تا براي زايران مخاطرهاي ايجاد نشود.
برخوردهاي ناشايست با زايران ناشي از اعمال سليقههاي مختلف مرزداران عراقي است
وي گفت: گاهي ما در مرزها، بويژه مهران شاهد برخوردهاي ناشايست با زايران و كاروانهاي ايراني هستيم، اين برخوردها ناشي از اعمال سليقههاي مختلف مرزداران عراقي است. ما بلافاصله اين مسايل را به معاونت عتبات عاليات عراق سازمان حج و زيارت و ديگر مسؤولان اين سازمان منعكس ميكنيم و آنها به بخشهاي مربوط منتقل ميكنند. حال بايد منتظر باشيم كه چه عكسالعملي نشان ميدهند.
براساس قرارداد دو كشور زايران بايد با احترام، آسايش و آرامش به زيارت بروند
برخوردها در مرز تعداد زايران اعزامي را كاهش ميدهند
او در پاسخ به اين پرسش كه برخوردهاي ناشايست با زايران تأثيري در عقد قراردادها با شركتهاي عراقي و تغيير تصميمگيريها ندارد؟ اظهار كرد: يكي از بندهاي قرارداد زيارتي دو كشور اين است كه زايران با احترام، آسايش و آرامش براي زيارت بروند و بازگردند؛ اما متأسفانه گاهي اقداماتي ميشوند كه از اختيار آن شركتهاي عراقي خارج است. ما اعتراضهاي خود را هميشه به شركتهاي طرف قرارداد اعلام كردهايم و از آنها خواستهايم در اين مسأله دخالت كنند؛ اما متأسفانه گاهي شاهد خلافهاي برخي مأموران عراقي در مرز هستيم. اين اقدامات و برخوردهايي كه ميشوند، تعداد زايران اعزامي را از ايران كاهش ميدهند.
از گذشته نظام و جهتگيري درستي در سوريه نبوده است
رئيسي دربارهي اقداماتي كه شمسا در سوريه انجام داده است، توضيح داد: با وجود روابط خوب ايران با سوريه و مشكلات امنيتي و تنگناهايي كه در عراق مشاهده ميشوند و در سوريه وجود ندارند، متأسفانه بهدليل رها شدن موضوع زايرگرداني در سوريه، هر كسي هر طوري خواسته، در اين كشور عمل كرده، نظام و جهتگيري درستي در سوريه نبوده است تا آنجا كه خانمي در جلسهي بانوان براي دو اتوبوس زاير ثبت نام و پول اين افراد را در سوريه دريافت كرد و يك روز پيش از خروج اين زايران از سوريه فرار كرد، 80 نفر در اين كشور رها شدند و دولت سوريه نيز گذرنامههاي آنها را نگه داشت و مشكلات بسياري ايجاد شدند.
زايران ايراني در گذشته از سوريه مغموم بازميگشتند .گاهي از زايران سوريه براي جابهجايي اجناس سوءاستفاده ميكردند
او يادآوري كرد: در گذشته، براي زايران از نظر تغذيه، خدمات فرهنگي، اسكان و قيمت، كاري انجام نميشد و زايران حرم حضرت زينب (س) و حضرت رقيه (س) مغموم به كشور بازميگشتند. حتا گاهي از اين زايران براي جابهجايي اجناس مورد نظر سوءاستفاده ميكردند يا زايران در هتلهاي ديگري خلاف وعدهي پيش از سفر، اسكان مييافتند. البته تعداد زيادي از آژانسهاي زير نظر سازمان حج و زيارت در اينباره خوب عمل كردند. شمسا نيز با توجه به هماهنگي صورتگرفته با سازمان حج و زيارت، در قالب بخش خصوصي و همراه دفاتر خدمات زيارتي داراي بند (پ)زيارتي اين كار را انجام ميدهد.
به گفتهي رييسي، بيشتر اين دفاتر يعني 450 دفتر زيارتي از 1450 دفتر و شركت زيارتي علاوه بر بند «پ» (زيارتي)، بند «ب» (گردشگري) را نيز دارند كه عضو شمسا هستند و آنها را دفاتر زيارتي تلقي ميكنيم.
وي ادامه داد: بهدليل عرضهي خدمات نامناسب در سوريه و شكايتهاي بسياري كه ميشدند و مشكلاتي را براي دفتر نمايندگي حج و زيارت در اين كشور ايجاد كردند، سازمان حج و زيارت دنبال اين بود كه شمسا با توجه به اقدامات انجامداده در عراق، با استفاده از دفاتر و شركتهاي زيارتي و امكاناتي كه در اختيار دارد، در سوريه نيز براي ساماندهي امور زايران فعال شود.
ورود شمسا به سوريه بهمعني كنار رفتن افراد غيرمجاز و متخلف است
اين كارگزار زيارتي در پاسخ به اين پرسش كه ورود شمسا به سوريه در اين بازار انحصار ايجاد نميكند؟ تأكيد كرد: هيچ انحصاري در اين بازار ايجاد نميشود؛ اين كار بهمعني كنار رفتن شركتها و دفاتر زيارتي كه اكنون درحال فعاليت در سوريهاند، نيست، فقط امكان دارد موجب شود آنهايي كه مجوز نداشتهاند، تخلف و پول اضافه از مردم دريافت ميكردند و خدمات مناسبي نميدادند، كنار بروند.
او معتقد است: وقتي شمسا يك قيمتي را از زايران دريافت ميكند يا خدماتي را به آنها ميدهد كه براي شركتها و افراد غيرمجاز صرف نميكند، نگراني آنها را موجب شود. از جمله اينكه تاكنون سابقه نداشته است در سوريه هيأت پزشكي و هلال احمر ايران حضور داشته باشند و يكي از مشكلاتي كه معمولا زايران در اين كشور با آن مواجه بودند، نبود امكانات پزشكي و درماني بود و اكنون شمسا اين امكان را فراهم كرده است.
وي با بيان اينكه 12 هتل در سوريه در اختيار شمسا هستند، افزود: ما اكنون استاني عمل ميكنيم، همان موضوعي كه مورد نظر ديگران است. همهي استانها بهصورت فراگير و با مركزيت شمسا اين هتلها را اداره ميكنند و مديران استاني نيز در سوريه مستقرند. زايران از دفاتر استاني براي اين سفر اقدام ميكنند و به اين ترتيب، قيمتها مناسبتر و خدمات باكيفيتتر ارايه ميشوند.
9 هتل از بهترين هتلهاي منطقهي زينبيه را اجاره كردهايم
رئيسي گفت: تاكنون سابقه نداشته است كه در زينبيهي دمشق، خدمات هتلي به زايران ايراني بدهند، درحاليكه ما 9 هتل را از بهترين هتلهاي موجود در اين منطقه اجاره كردهايم و خدمات هتلي مطلوب را با تغذيهي مناسب و بهداشتي به زايران عرضه ميكنيم.
رييس هيأت مديرهي شركت مركزي دفاتر خدمات زيارتي استان تهران دربارهي نحوهي نظارت بر اين هتلها، اظهار كرد: دفتر نمايندگي شمسا در سوريه ايجاد شده و ستادي در اين منطقه نيز تشكيل شده است و مديران ثابت، ناظر و نماينده در اين كشور حضور دارند كه با هماهنگي دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در سوريه بر هتلها كامل نظارت ميشود.
هتلهاي جديد سوريه را اجاره كردهايم و با هتلهاي مورد استفادهي آژانسهاي ديگر كاري نداشتيم
رئيسي در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ايسنا كه اجارهي هتلها در كار ديگر آژانسهاي فعال در سوريه اثر نميگذارد؟ بيان كرد: اين هتلها که ما اجاره کردهايم همه آزاد بودند و با هتلهايي كه مورد استفادهي آژانسهاي ديگر بودند، كاري نداشتيم. هتلهايي كه اجاره كرديم جديد ساخته شده بودند. اين كار كاهش قيمت ديگر هتلهاي سوريه را موجب شد و به اين دليل، افراد سودجو و دلالها ايرادهايي را به ما وارد كردند. كاهش نرخ اقامت در سوريه بهدليل ورود انبوه به اين بازار اتفاق افتاد. اختلاف قيمت كاروانهاي زيارتي سوريهي شمسا با ديگر آژانسها در نوروز حدود 100 هزار تومان بود. البته در اين مدت آژانسهاي ديگر نيز قيمتهاي خود را تعديل كردهاند.
تمام بازار سوريه در اختيار شمسا نيست وكاري انجام نميدهيم كه فقط چند آژانس راضي باشند
اين كارگزار زيارتي با تأكيد بر اين كه اكنون تمام بازار سوريه در اختيار شمسا نيست، گفت: ممكن است عدهاي شاكي شوند؛ اما آنها افرادي هستند كه از عرضهي خدمات بهتر در ازاي قيمت كمتر خرسند نيستند. اگر موضوع زايران است، آنها اكنون از اين شرايط راضياند و اگر قرار باشد بهگونهاي عمل كنيم كه فقط چند آژانس راضي باشند، اين كار را انجام نميدهيم.
او ارايهي خدمات درماني را به زايران در سوريه، يكي از اقدامات مناسب صورتگرفته دانست و افزود: دومين درمانگاه براي زايران ايراني در سوريه يكماه پيش ايجاد شد و نخستين درمانگاه نيز اوايل كار راهاندازي شده بود. اين درمانگاهها به هيأت پزشكي متعلقاند كه طرف قرارداد آن شمساست.
بخش خصوصي سوريه براي همكاري با طرف ايراني هنوز آماده نشده است
وي در ادامه دربارهي اقدامات صورتگرفته براي معرفي گروهي از آژانسهاي ايراني به دولت سوريه براي همكاري براساس توافق دو كشور، گفت: قرار شد، بخش خصوصي سوريه با طرف ايراني همكاري كند كه اين گروه متشكل از نمايندگان شمسا و آژانسهاي گردشگري ديگر است كه بخش خصوصي سوريه هنوز آماده نشده است.
شمسا به هيچوجه انحصاري عمل نميكند .در قبال فعاليت در مقاصد زيارتي سود چنداني بهدست نميآوريم
رئيسي در واكنش به اعتقاد برخي آژانسها دربارهي ايجاد انحصار شمسا در فعاليتهاي زيارتي عتبات عاليات عراق و سوريه، اظهار كرد: اين شركت به هيچوجه انحصاري عمل نميكند. موضوع زيارت از سياحت جداست، اين تصميمي نيست كه ما گرفته باشيم، بلكه مسؤولان كشور اين تصميم را گرفتهاند. بخش زيارتي شامل عربستان، عراق و سوريه ميشود، فعاليت در اين سه كشور و امور زايران اعزامي به اين كشورها به 1450 دفتر و شركت زيارتي مربوط ميشود و در ديگر كشورها که بيش از 150 کشور است ميتوان فعاليتهاي گردشگري انجام داد. شمسا در قبال فعاليت در اين مقاصد زيارتي سود چنداني بهدست نميآورد، از هر زاير چهارهزار تومان براي انجام امور در عراق دريافت ميكند كه با آن نيز امكانات براي اين زايران ايجاد ميشود.
اگر سهميهي زيارتي بين ديگر آژانسها تقسيم شود، دفاتر زيارتي چگونه امور خود را بگذرانند؟!
رييس هيأت مديرهي شركت مركزي دفاتر خدمات زيارتي استان تهران افزود: برخي كارگزارن زيارتي كشور با دريافت سهميهي عتبات عاليات عراق، سوريه و عمره هزينههاي دفتر خود را نميتوانند بدهند. اگر اين سهميهي زيارتي را بين ديگر آژانسهاي فعال در زمينهي تورهاي خروجي تقسيم كنند، دفاتر زيارتي چگونه امور خود را بگذرانند؟!
چرا كارگزاران زيارتي نبايد از معافيت مالياتي برخوردار باشند؟!
اين كارگزار زيارتي ادامه داد: آژانسهاي زيارتي 100 درصد ماليات پرداخت ميكنند، درحاليكه كار فرهنگي انجام ميدهند؛ ولي آژانسهاي بند «ب» (گردشگري) 50 درصد ماليات ميدهند، برخي از مؤسسههاي فرهنگي طبق يك ماده از قانون ماليات از پرداخت ماليات معافاند. اكنون پرسش ما كارگزاران زيارتي اين است كه آيا فعاليتهاي زيارتي در چرخهي امور فرهنگي قرار نميگيرد، چرا نبايد از معافيت مالياتي برخوردار باشيم؟!
اگر قرار است كار غيرانتفاعي باشد، همين روال كنوني براي كارگزاران زيارتي بهترين است
او دربارهي مشخص شدن تكليف آژانسهاي بند (پ)زيارتي كه عضو شمسا نيستند و ميخواهند در بازار سوريه و عراق كار كنند، اظهار كرد: اگر قرار است كار بهصورت غيرانتفاعي باشد، همين روال كنوني كه براي كارگزاران زيارتي نيز تا حدودي درآمد دارد، بهترين روش است. البته اين درآمد براي تمام دفاتر خدمات زيارتي كافي نيست و اين موضوع را بارها به مسؤولان سازمان حج و زيارت گفتهايم. بايد هزينهاي كه از زاير دريافت ميشود، اندكي افزايش يابد تا درآمد بيشتري براي ادامهي حيات دفاتر خدمات زيارتي بهدست آيد.
وي به خبرنگار ايسنا گفت: دفاتر و شركتهاي زيارتي كه مجوز سازمان حج و زيارت دارند، بهعنوان بخش خصوصي، زير چتر حمايتي دفاتر مركزي كارگزاران زيارتي و شمسا و تحت پوشش سازمان حج و زيارت از اين امكانات ميتوانند برخوردار شوند. اكنون تمام شركتها و دفاتر زيارتي که مجوز بند «پ» (زيارتي) دارند تحت پوشش شمسا هستند، مگر اينكه آن آژانس تخلفي داشته باشد. تمام اين دفاتر در قالب مكانيزم حسابشدهاي با توجه به امتيازهايي كه در مديريت حج و زيارت استانها براي آنها درنظر گرفته ميشود، سهميهي عتبات عاليات عراق و سوريه ميتوانند داشته باشند.
نگاه مادي به زيارت و كسب درآمد از جابهجايي زاير از نظر ما رد است
رييس هيأت مديرهي شركت مركزي كارگزاران زيارتي سراسر ايران با بيان اينكه نگاه مادي عدهي محدودي به موضوع زيارت و كسب درآمد از جابهجايي زاير از نظر ما رد است، ادامه داد: اگر هدف، كسب درآمد محدود با سود معقول براي ارايهي خدمات مطلوب به زايران است، اكنون اين كار انجام ميشود، البته با كارهايي كه شمسا براي كاهش قيمت با ارايهي خدمات مطلوب انجام داده، عدهاي را شاكي كرده است. براي نمونه در سفر سوريه از هر زاير بهعنوان حق اجراي كار فقط دوهزار تومان دريافت ميكنيم كه در ازاي آن، خدمات و امكانات مورد نياز به زايران عرضه ميشوند.
شمسا يك گروه نيست، بلكه مجموعهاي فراگير از شركتهاي مركزي استانهاست
او در ادامه دربارهي تشكيل گروه دومي كه قرار بود در كنار شمسا و زير نظر سازمان حج و زيارت به فعاليت در عراق و سوريه بپردازد، گفت: شمسا يك گروه نيست، بلكه مجموعهاي فراگير از شركتهاي مركزي استانهاست و فرد يا بخش ديگري بهجز اين دفاتر، تخصص انجام اين كار را ندارند. علاوه بر اين، سازمان حج و زيارت زماني در عمره تجربهاي داشت كه عدهاي تحت عنوان بخش خصوصي وارد كار شدند؛ اما قيمتها بيرويه بالا رفتند و خدمات مناسبي نيز به زايران ارايه نشدند.
اين كارگزار زيارتي افزود: اگر شكل و مكانيزم تشكيل گروه ديگري بهجز شمسا، اين باشد كه افزايش قيمتها و رقابت ناسالم را موجب نشود و سازمان حج و زيارت نيز با اين موضوع موافق باشد، اين گروه تشكيل شود؛ اما اكنون تمام كارگزاران و افرادي كه در اين زمينه متخصصاند، در مقاصد زيارتي فعالاند.
نبايد امور زيارتي را به غيرمتخصص واگذار كرد
رئيسي با متفاوت دانستن فعاليتها در بخش زيارتي و سياحتي، يادآور شد: زيارت قالب خاص خود را دارد، بايد مديري متخصص داراي شرايط باشد كه ضمن شناخت از كشور مقصد به امور زايران بتواند بپردازد، روحاني و مداح همراه كاروان باشد كه برنامههاي زيارتي و فرهنگي را پوشش دهد، نبايد اين كار را به غيرمتخصص واگذار كرد.
تداخل كارهاي زيارتي و سياحتي مشكلاتي ايجاد ميكند
اين كارگزار زيارتي در پايان اضافه كرد: در تورهاي خروجي ديگر، گردشگران در اختيار تشكيلات خارجي قرار دارند و گاهي مهم نيست چگونه به اين سفر ميروند و بازميگردند، درحاليكه موضوع و برنامهي سفرهاي زيارتي متفاوت است. اين فعاليتها جدا از يكديگرند و تداخل در اين كارها، مشكلاتي را ايجاد ميكند.