اخبار شمسا

چاپ

بازدید ریاست محترم سازمان حج و زیارت از شرکت شمسا
در مورخ 30/11/86 زمانی که شمسا خود را آماده ارائه خدمات به زائرین عتبات سوریه می کرد جناب آقای خاکسار قهرودی ریاست محترم سازمان حج و زیارت در ملاقات با اعضای هیئت مدیره شرکت شمسا بیاناتی ایراد فرمودند که گزیده ای از این بیانات را تقدیم خوانندگان گرامی می نمائیم. «ما احساس می کنیم که باید کاری انجام دهیم و شرایطی را در جهت خدمتگزاری به مردم فراهم کنیم تا آنچه اتفاق می افتد (بیان گر) توان و لیاقت نظام برای ارائه خدمات در این حوزه باشد. به اعتبار اسلامیت نظام جمهوری اسلامی، مردم از آن انتظاراتی دارند و توقع دارند که برای آن ها کاری بشود و نظام هم موظف به پاسخگوئی به مردم است. حقوق شهروندان باید حفظ بشود و خدمات باید مناسب تر و بهتر از آنکه به فرد عادی یا توریست می دهند باید به زائر داده شود چون نظام از فوائدی که در این سفر نصیب این فرد می شود بهره می برد. فلسفه تشکيل نظام جمهوري اسلامي، نظام اعتقادي است که شکل گرفته و نظام نمي تواند بي تفاوت باشد و بايد پاسخگو شود. لذا در اين پاسخگويي بايد ساختار مناسب و در اين ساختار، مسئوليت هر بخش و عملکرد و کارکرد(آن بخش) بايد مشخص و تعريف شود. نگه داشتن نظام به این است که مردم را در وادي معنوي نگه داريم و چگونه مي شود مردم را(همراه) با نظام نگه داشت؟ بايد به گونه اي کار انجام گيرد که دولت کارش را بکند، بخش خصوصي کارش را بکند و همه در اين وادي کارشان را انجام دهند.
وظيفه حج و زيارت از باب وظيفه مندي است و بايد از آن حراست بکنيم و هم زمان به دنبال شکل صحيح و اجراي کار باشيم و به گونه اي کار تعريف شود که لطمه به پاسخگويي و انتظارات نزنيم. طوري حرکت کنيم که آن هدف حفظ شود و دغدغ هاي براي مدير نگذاشتن، آموزش و... نباشد. همه براي اين است که کار گرانبها و ثمين است و آسيبي نبيند و به اين نيت بايد به کار ديده شود اين را بايد مرتب مراقبش باشيم. اگر مراقبش نباشيم در هر بخش مي توانيم مشکل داشته باشيم. خدمات را بايد مرتب پردازش کنيم تا يادمان نرود و کم رنگ نشود و یک فلش تعيين کننده براي کار بشود. بر اين اساس مطلبي در جلسه داشتيم که ما بايد اختيار داشته باشيم، اين را شنيدم و به آقاي اکبري گفتم که چه شده آقايان دلسرد شده اند و اختيار مي خواهند.
براي چه دارد اين اتفاق مي افتد؟ نظارت ما، کنترل ما، تعيين استانداردها سرجايش، ولی نبايد به گونه ای باشد که کم اعتمادي و کم اختياري شود؟اين نباشد که بگويند اين که شمسا نيست، همه چيز دست شماست! ما نمي خواهيم اين اتفاق بيفتد و نبايد اين اتفاق بيفتد.
الان چرا وقتي مي خواهيم سوريه را درست کنيم مي گوييم مثل عتبات. بايد بگونه اي باشد که فردا عمره هم مثل عتبات و حج هم مثل عتبات. يعني چه؟ يعني مردم بيايند به صحنه. همين آقاي صبا حج و زيارت بود آمد شمسا و  آقاي مهذب رئيس ستاد مدينه بوده و به اينجا آمد.
در کنار اين ها بگونه اي کار بايد انجام شود که اثبات شود. اصل استراتژي، صيانت و حفاظت از نظام و صيانت از خود مردم که در صحنه باشند و مردم منافع و سود معتدل را ببينند و اينطوري نظام حفظ مي گردد.
لازم به تذکراست در اين نشست که آقايان رئيسي، ذاکري، توکلي، گلابکش، مهذب و صبا حضور داشتند نخست جناب آقاي رئيسي گزارشي از روند اجرايي کار عتبات و سوريه ارائه و سپس جناب آقاي مهذب مطالبي را در خصوص نحوه و اهداف اجراي عملیات اعزام زائر بيان نمودند.

بازدید هیأت فرهنگی شمسا از عراق
هیأت فرهنگی شمسا از تاريخ : 11/5/87 لغايت 15/5/87 در مأموریتی پنج روزه مشکلات فرهنگی موجود در امر اعزام زائرین را در عراق مورد بررسی قرار دادند. این هیأت هم چنین مشکلات بهداشتی، تغذیه و حمل ونقل زائرین را مورد بررسی قرار داده و در جلسه ای با نماینده محترم سازمان حج و زیارت، نماینده سفارت ایران در عراق و نمایندگان شمسا در کربلا و نجف مسایل موجود و راه حل های عاجل آن را ارزیابی کرده و در بازگشت مراحل اجرای آن را تدوین کردند. هیأت اعزامي متشکل از آقايان: دکتر سنگري، دکتر رجايي، دکتر باقري، استاد حبيب پور و ناصر صبا قائم مقام مدیر عامل شمسا بود.

جلسه مشترک مسئولین محترم معاونت عتبات سازمان حج ، مدیران شمسا و مدیران شرکت های خدماتی عراقی
در مورخ 19/06/1387 جلسه مشترکی پیرامون مسایل و مشکلات گزارش شده توسط زائرین عتبات عراق که به تأیید گروه بازرسی شمسا نیز رسیده بود با حضور مسئولین محترم عتبات سازمان حج وزیارت، مدیران شرکت شمسا و شرکت های سیاحتی و امنیتی عراقی برگزار گردید. پس از استماع سخنان حاضرین صورت جلس های به شرح زیر به امضای حاضرین رسید:

صورت جلسه پایانی اجتماع حج و زیارت، شمسا و شرکتهای سیاحتی عراقی
پرداخت اجور هتلها از طریق سیستم بانکی انجام خواهد شد و نسخه ای از پرینت صورتحساب بانکی که حاکی از واریز حقوق هتلها به حساب ایشان باشد به دفتر نمایندگی شمسا در عراق تحویل خواهد شد.
تأسیس مطبخ مرکزی در اولویت کاری همه شرکتها قرار خواهد گرفت و تا آن زمان همه شرکتها موظف هستند
از آشپزخانه های مرکزی موجود استفاده کنند و غذا بگیرند.
اتحادیه ای از میان شرکتهای سیاحتی عراقی طرف قرارداد شمسا تأسیس شود که با یک مدیریت متمرکز، خواه از میان مدیران موجود خواه از خارج از این مجموعه، کار نقل زائران را به عهده بگیرد.
بدین ترتیب همه شرکتها در سود و زیان نقل شریک بوده و مسئولیت متساوی در برابر ارائه خدمات نقل خواهند
داشت.
از این پس هر یک ماه یک بار در عراق و هر دو ماه یک بار در تهران جلسه ای خواهد بود که اشکالات خدمات نقل،
اسکان و اعاشه شرکت ها مستقیماً به صاحبان شرک تها انتقال خواهد یافت. بدیهی است اگر کوتاهی شرکتها اثبات شود طبق مفاد قرارداد فی مابین جرایمی در نظر گرفته خواهد شد .

مراسم افطار:
در تاریخ 9 رمضان المبارک سال 1429 هجری قمری مطابق با 20 شهریورماه سال 1387 هجری شمسی از سوی شرکت شمسا مراسم ضیافت افطار با حضور ریاست محترم سازمان حج و زیارت و معاونین و مدیران سازمان و نیز اعضای هیأت مدیره شرکت شمسا برگزار گردید.
در این مراسم که سفیران و اعضای سفارتخانه های کشورهای عراق و سوریه نیز حضور داشتند پیرامون مشکلات اعزام زائر به عتبات عالیات عراق و سوریه مذاکراتی انجام شد در پایان نیز هدایایی به رسم یادبود به مدعوین اهدا گردید.

.