تاريخچه تأسيس شركت شمسا

چاپ

شوق و شعف ناشی از فروپاشی حکومت بعثی عراق و سرنگونی دیکتاتور سفاک، نه تنها اهالی عراق بلکه اتباع کشور های همسایه را نیز خرسند و مسرور ساخت. مسلمانانی که دست پلید حکام جور را در شهر های مذهبی مشاهده می کردند با خلع ید آنان هوایی تازه را استنشاق و انگیزه بیشتری برای تشرف و پای بوسی مرقد مطهر ائمه اطهار(ع) اهل بیت(ع) شخصیت ها و صحابه(ره) در آنان ایجاد شد.
هموطنان مسلمان ما نيز در سالهای 1382 و 1383 به صورت گسترده فرصت را غنیمت شمرده و حتي بدون مجوز و به شكل غير قانوني موفق به زیارت اعتاب مقدسه عراق شدند. اما کشمکش های داخلی، حضور گروههای محارب وانجام عمليات انتحاری از يك سو و تحرکات نیروهای اشغالگر و عدم انسجام دولت موقت ازسوي ديگر، شرایطی را در عراق ایجاد کرده بود که علاوه بر مخاطرات ناشی از ناامنی، سطح كيفي و كمي خدمات برای زائران نیز بسیار نازل شده و قیمت ها به صورت غیر منطقی و با اجحاف افزایش یافته بود. عده ای از هموطنان ما به بهانه های مختلف دستگیر شده و بلاتکلیف در حبس بودند. منسوبین آنها از ناچاری به مقامات و مسئولین دولت جمهوری اسلامی ایران پناه آورده و استمداد ياري داشتند. در آن برهه زمانی دولت جمهوري اسلامي ایران توسط رسانه های گروهی از مردم مي خواست تا از سفر به کشور عراق خودداری نمایند. پس از روی کار آمدن و استقرار دولت قانونی عراق در اوایل سال 1384 مقامات عالیه کشور ایران بر آن شدند تا این نیاز معنوی ه موطنان را ساماندهی كرده و با تأمين امنیت جان و مال زائران مشتاق رضایت خاطر آنان، موجبات خرسندی حق تعالی و ائمه معصوم(ع) را فراهم سازند. از این رو هیأتي عالی رتبه ازسوي دولت جمهوري اسلامي ایران که در رأس آن، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست وقت سازمان حج و زیارت حضور داشت راهی عراق شد و پس از مذاکرات طولانی و مشاهده شرایط و امکانات موجود، توافقنام ههای مقدماتی تنظیم و به امضای طرفین رسید. چندی بعد نيز در سفر یک هیأت رسمی ازسوي دولت عراق به تهران، توافقات اصولی و اجمالی بین دو دولت از نظرتامین امنیت و سلامت زائران، برنامه مدون زیارتی، خدمات اسکان، پذیرایی، حمل و نقل، بهداشت و سلامت قطعیت یافت و چگونگی عزیمت زائران ایرانی به عراق شکل اجرایی به خود گرفت.
همزمان با تحولات يادشده، در راستای سیاستها يكلي نظام جمهوري اسلامي ایران مبنی بر تقویت بخش خصوصی و پیشبرد امور اجرایی به شکل غیر دولتی، و تعيين جایگاه دولت به عنوان «نظارت عالیه »، سازمان حج و زیارت به عنوان مسئول قانونی و متولی ساماندهی امور زیارتی خارج از کشور جهت اجابت خواست زائران ایرانی، با کسب آرا و نظر خواهی از کارگزاران زیارتی در سطح کشور و تمام دست اندرکاران مرتبط به امر زیارت، در قالب جدید و قانونمند و هم سو با اهداف دولت محترم، شرایطی را فراهم ساخت که با مشارکت مستقیم دفاتر خدمات زیارتی و مسافرتی دارای مجوز فعالیت (بند «پ») نسبت به تأسيس شرکت مرکزی دفاتر خدمات زیارتی سراسر ایران (شمسا) اقدام گردد.
این شرکت که تعداد سهامداران داوطلب عضویت آن(تعداد کارگزاران زیارتی) در  مرحله نخست، 1174 عضو بود در تیر ماه سال 1384 در سازمان ثبت شرکت ها به ثبت رسید و پس از شکل گرفتن «شرکت شمسا» به تدريج در تمام 30 استان به علاوه شهرستان کاشان(جمعاً 31 استان) نسبت به تأسیس شعب که هر یک «شرکت مرکزی کارگزاران زیارتی استان ...» نامیده شدند، اقدام گردید. این نحوه عملکرد بنا به دلایل زیر مورد استقبال تمام کارگزاران زیارتی قرار گرفت و هم اکنون نیز فعالیت ها در همین قالب ادامه دارد:
1. غیر دولتی بودن امور اجرایی کاملاً محسوس بوده و کارگزاران سهامدار احساس مشارکت مستقیم در امور مربوط به خود پیدا کردند.
2. بیلان مالی سالیانه در مجامع عمومی مطرح و به تصویب اعضاء می رسد.
3. اطلاعات به صورت شفاف وجود دارد ناظرین و بازرسین از بین خود کارگزاران عضو و با اخذ رأي در مجمع عمومي انتخاب م یشوند و زمینه بروز انحرافات وجود ندارد.
4. در مورد نحوه توزیع سود شرکت بین سهامداران، نظر اعضاء دخالت داده شده و براساس رأی اکثریت اقدام می شود.
5. دسترسی سهامداران به اعضا هیأ تمدیره و طرح نظرات ، انتقادات و پیشنهادها به سهولت میسر است.
6. امور اجرایی به نحوي منطقی پیش می رود و با درک شرایط بحرانی و وضعیت خاص کشور عراق و فقر و محدویت امکانات رفاهی در آن کشور، آن چه در اختیار زائران ما قرار می گیرد پذیرفتنی و در مجموع رضایت غایی زائران(به عنوان یک هدف کلی) حاصل شده است.
طبق سوابق موجود در اولین روز اعزام زائران ایرانی تحت پوشش شرکت شمسا که در روز 3/ 9/ 1384 صورت گرفت دو اتوبوس از استان های قم و تهران از طریق مرز مهران وارد خاک عراق شدند و به تدريج با استقبال زائران و افزایش آمار در حال حاضر روزانه بیش از 1500 نفر زائر ایرانی تحت پوشش شرکت شمسا و با نظارت سازمان حج و زیارت وارد عراق می شوند.
در ابتدای کار، مدت اقامت کاروانها 3 شب در نجف اشرف و 4 شب در کربلای معلی بود. ولي درخرداد ماه سال جاری بنا به دلایلی به 3 شب به طور مساوی کاهش یافت.
به دلیل محدودیت و مسایل امنیتی امکان تشرف و سفر زائران به سایر شهرهای عراق از جمله کاظمین، سامرا، طفلان مسلم مقدور نبود ولي با توجه به بهبود شرایط بزودي امكان زيارت كاظمين و طفلان مسلم فراهم شده و در حال حاضر نيز زيارت از اين دو مكان مقدس به صورت غير رسمي امکانپذير شده است و به زودي دفتر شمسا در كاظمين نيز افتتاح خواهد گرديد. با امید به این که با ارتقای سطح امنیت، هموطنان ما و تمام شيعيان جهان امکان دسترسی و بهره مندی از كليه اماکن زیارتی و مقدس کشور مسلمان عراق را به دست آورند.

.