کلام امام

چاپ

کلام امامحج از آن روزي كه تولد پيدا كرده است، اهميّت بُعد سياسي اش كمتر از بعد عبادي اش نيست.
يكي از مهمّات فلسفه حج، ايجاد تفاهم و تحكیم برادري بين مسلمين است.
بيتي كه براي قيام تأسيس شده است آن هم قيام «ناس» و «للناس»، پس بايد براي همين مقصد بزرگ در آن اجتماع نمود.
حج بي روح و تحرك و قيام، حج بي برائت، حج بي وحدت، و حجي كه از آن هدم كفر و شرك بر نيايد حج نيست.
ان شاء الله ما نخواهيم گذاشت از كعبه و حج، اين منبر بزرگي كه بر بلنداي بام انسانيت بايد صداي مظلومان را به همه عالم منعكس سازد، و آواي توحيد را طنين اندازد، صداي سازش با آمريكا و شوروي و كفر و شرك نواخته شود.
در مكه مكرمه بتها را بشكنيم، و شياطين را كه در رأس آنها شيطان بزرگ است، در عقبات رَمْي كنيم و طرد نماييم، تا حج خليل الله و حبيب الله و ولي الله (مهدی) را بجا آورده باشيم.
اعلان برائت از مشركان، كه از اركان توحيدي و واجبات سياسي حج است، بايد در ايام حج به صورت تظاهرات و راهپيمايي، با صلابت و شكوه هر چه بيشتر و بهتر برگزار شود.
به منا رويد و آرزوهاي حقاني را در آنجا در يابيد، كه آن، قرباني نمودن محبوبترين چيز خويش در راه محبوب مطلق است. و بدانيد تا از اين محبوبها، كه بالاترينش حب نفس است و حب دنيا تابع آن است نگذريد به محبوب مطلق نرسيد.
در سعي بين صفا و مروه، با صدق و صفا سعي در يافتن محبوب كنيد: كه با يافتن او همه بافته هاي دنيايي گسسته شود، و همه شك ها و ترديدها فرو ريزد، و همه خوف و رجاهاي حيواني زايل شود.
در طواف حرم خدا كه نشانه عشق به حق است، دل را از ديگران تهي كنيد و جان را از خوف غير حق پاك سازيد، و به موازات عشق به حق، از بت هاي بزرگ و كوچك، و طاغوت ها و وابستگانشان برائت جوييد؛ كه خداي تعالي و دوستان او از آنان برائت جستند، و همه آزادگان جهان از آنان بري هستند.
لبیك گويان براي حق، نفي شريك به همه مراتب كنيد و از خود كه منشأ بزرگ شرك است، به سوي او(جل و اعلي) هجرت نماييد.
در لبیك، لبیك، «نه» بر همه بت ها گوييد، و فرياد «لا » بر همه طاغوت ها و طاغوتچه ها كشيد.
در لمس حجرالاسود، بيعت با خدا بنديد كه با دشمنان او و رسولانش و صالحان و آزادگان دشمن باشيد، و به اطاعت و بندگي آنان، هركه باشد و هر جا باشد سر ننهيد و خوف و زبوني را از دل بزداييد كه دشمنان خدا، در رأس آنان شيطان بزرگ زبونند، هر چند در ابزار آدمكشي و سركوبي و جنايتشان برتري داشته باشد.
با حال شعور و عرفان به مشعرالحرام و عرفات رويد، و در هر موقف، به اطمينان قلب بر وعده هاي حق و حكومت مستضعفان بيفزاييد، و با سكوت و سكون، تفكر در آيات حق كنيد.
توجه داشته باشيد كه سفر حج سفر كسب نيست، سفر تحصيل دنيا نيست، سفر الي الله است.

امام خمینی(ره)

.