آن زمانى كه امام در ايران به سر مي برد، سه روز فاطميه (اول، دوم و سوم جمادى الثانى) روضه داشت. در نجف كه بود، سه شب احيا را هم اضافه كرد. روضهخوان كه روضه مىخواند، امام همين طور دستمال دستش بود و گريه مىكرد. گاهى هم در كربلا در دستههاى سينهزنى و عزادارى شركت مىكرد و يا در نجف سوگواران حسينى خدمتش مىآمدند و امام هم به آنان اظهار لطف و محبت مىكرد.
در زمانى كه امام در فرانسه به سر مى بردند، چون ماه محرم فرارسيد، در روز تاسوعا امام از يكى از همراهان خواست روضه بخواند. او عرض كرد: آمادگى ندارم و حال و هواى پاريس به هيچ وجه مناسب روضهخوانى نيست. امام تاكيد فرمود: فرقى نمىكند بايد به همان صورت مجالس معمولى ايران، روضه بخوانى.
وى ظهر تاسوعا در جمع خبرنگاران ايرانى و خارجى شروع به روضه خواندن كرد. ناگهان مشاهده شد امام سخت مشغول گريه است. براى كسانى كه از كشورهاى اروپايى آمده بودند، شگفتآور بود كه مردى، پس از سال هاى متمادى مبارزه در برابر استبداد و استكبار، روز تاسوعا بنشيند و بگريد. اما امام به اين تفاسير وقعى نمىنهاد و لازم مىديد آداب و رسوم محرم و ايام سوگوارى در آن جا هم اجرا شود.
امام چنان دل باخته و مشتاق اهلبيت و سيدالشهداء(ع) بود كه هر وقت روضهخوان يا مداح اهلبيت عليهم السلام را مىديد، تمام قدبلند مىشد و نيز چون يكى از اين افراد مىخواست از نزدش برود، او را بدرقه مىكرد.
يك بار امام را در جماران ديدند كه به جاى صندلى بر زمين نشسته است، آن هم روز عاشورا و به احترام عزادارى امام حسين(ع) بود.
امام خمينى(ره) با درس هاى عملىاش به سوگوارى ها مفهومى ديگر بخشيد. وقتى گروهى از شبه روشنفكران به عزادارى و سينهزنى تاختند، شديدا به ترويج سنت ديرينه عزادارى پرداخت، از نهضت حسينى و سوگوارى براى آن حضرت دفاع كرد و فرمود:
«سيدالشهداء را اين گريهها حفظ كرده است... هر مكتبى تا پايش سينه زنى نباشد ... گريه كن نباشد، حفظ نمىشود.»
.