چرا وهابيان از مسافرت به جهت زيارت قبور اوليا نهى مى‏كنند؟

چاپ

عمده دليل وهابيان بر حرمت زيارت قبور - حتى قبر پيامبر(صلى‏الله‏عليه) - روايت ابوهريره از رسول خدا(صلى‏الله‏عليه) است كه فرمود: «شد رحال» يعنى بار سفر بستن، جايز نيست، مگر به سوى سه مسجد: «مسجدالنبى، مسجدالحرام و مسجدالاقصى»؛ صحيح بخارى، ج 2، ص 136، كتاب الصلاة ؛ صحيح مسلم، ج 4، ص 126، كتاب الحج.
در جواب از استدلال به اين حديث مى‏گوييم:
اولاً، از نظر سند به اعتقاد ما ابوهريره موثق نمى‏باشد و يكى از جاعلان حديث است. در نتيجه روايات نقل شده توسط او به هيچ وجه قابل اعتماد نمى‏باشد.
ثانياً، از نظر دلالت نيز مخدوش مى‏باشد؛ زيرا در اين حديث دو احتمال است:
اول، تحريم بار سفر بستن به سوى تمامى مساجد مگر مساجد سه‏گانه!
دوم، تحريم بار سفر بستن به همه جا مگر مساجد سه‏گانه!!
بنابر معناى اول دليلى بر حرمت «شد رحال» براى زيارت قبر پيامبر(صلى‏الله‏عليه) نيست؛ زيرا قبر پيامبر مسجد نيست.
در صورت دوم نيز چنين حكمى ممكن نيست؛ زيرا لازمه آن حرمت هر نوع سفرى است؛ اگرچه به قصد زيارت هم نباشد، كه هيچ كس قائل به آن نيست.
غزالى نيز به اين نكته التفات پيدا كرده، مى‏گويد: «مسافرت عبادى مستحب است؛ از جمله مسافرت به جهت زيارت قبور انبيا، صحابه، تابعين و ساير علما و اوليا. پس به طور كلى هر كس كه در حال حيات به او تبرك جسته مى‏شود، در حال ممات نيز مى‏توان به زيارتش تبرك جست. لذا شد رحال براى تحقق اين غرض جايز مى‏گردد. اين موضوع با حديث پيامبر(صلى‏الله‏عليه): «لا تشد الرحال إلّا إلى ثلاثة مساجد» منافات و تعارض ندارد؛ زيرا حديث مربوط به مساجد است و مساجد از آنجا كه همه در فضيلت يكسانند، ترجيحى در سفر براى آن‏ها نيست، مگر اين سه مسجد كه به جهت خصوصيتى كه دارند، سفر به خاطر آن‏ها اشكالى ندارد و اين مسئله غير از سفر براى زيارت قبور اولياى الهى است» احياء العلوم، غزالى، ج 2، ص 247، كتاب آداب السفر.

منبع: پرسمان دانشجويي

.