از آن جا كه منشأ عصمت «اراده و اختيار» آدمى است(پژوهشى در عصمت معصومان، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى، چاپ اول، 1377، فصل سوم، صص 72 - 43.)؛ هر انسان صاحب اراده اى، مى تواند با رياضت شرعى و تهذيب نفس، به مقام عصمت دست يابد. عصمت منحصر به پيغمبران و امامان معصوم(ع) نيست(تفسير موضوعى قرآن كريم، ج 9، صص 20-22؛ علامه طباطبايى، ولايت نامه، ترجمه همايون همتى، تهران، اميركبير، چاپ اول، صص 58 - 48.)؛ چنان كه حضرت مريم(س)، حضرت فاطمه(س) و مخلصينى ديگر (علامه طباطبايى، الميزان، بيروت، مؤسسه الاعلمى للمطبوعات، ج 3، ص 205.) - كه نه نبى بودند و نه امام - به مقام شامخ عصمت دست يافته اند. اما مقصود از عصمتِ معصومان، پيامبران و ائمه(ع) و حضرت زهرا(س)، تنها عصمت از گناهان - آن هم پس از سنين متعارف بلوغ و تكليف نيست - بلكه عصمت از سهو و خطا و از زمان طفوليت را نيز در بر مىگيرد. روشن است كه چنين عصمتى منحصر در پیامبران چهاره معصوم(ع) است و اگر کسی دیگر هم دارای چنین مرتبه ای باشد برای ما شناخته شده نیست. (جزوه راه و راهنماشناسى، تهران، اميركبير، س 1375، صص 676 - 675.) با «تهذيب نفس» مىتوان در آينده، مصون ماند و نيز ممكن است گذشته را با كفّارات و... جبران كرد؛ اما نمىتوان آن را به گونه اى ترميم نمود كه نسبت به گذشته، عصمت تحصيل شود؛ چون نمىتوان واقع شده را تغيير داد. بلى اگر انسانى بتواند قبل از بلوغ نيز در سايه تعليم، تربيت، تهذيب و تزكيه به جايى برسد - كه در هنگام بلوغ نيز معصوم باشد - عصمتش فراگير خواهد بود. اگر افرادى در مقام وقوع نيز به چنين مقام ويژهاى نايل آيند؛ براساس روايات و ادعيه، باز با هدايت و يارى پيامبران و ائمه(ع) به اين مرتبه نايل مىشوند: «بكم فتح الله و بكم يختم». زيارت «جامعه كبيره» از آن جا كه آنان منشأ خير و سبب وصول آدمى به مراتب بالا و مقامات انسانىاند، باز در اين جهت بر تمامى انسانهاى برتر، مقدماند.(انسان و خلافت الهى، صص 125 - 155.)
زآن كه منبع او بُدهست اين راى را
سر امام آيد هميشه پاى را
اى مقلد تو مجو پيشى بر آن
كاو بود منبع زنور آسمان
مثنوى، دفتر 3، ابيات 1548 و 1549.
منبع: پرسمان دانشجویی
.