دوست عزيز دقت و حساسيت شما نسبت به اجراي صحيح آموزه هاي اسلامي ستودني و قابل تقدير است. به پرسشي که مطرح نموديد مي توان از ديدگاه هاي مختلف پاسخ گفت:
1. از نظر عقل: انسانها به هر چه ارزش بيشتري قائل باشند، آن را زيباتر و... مي سازند. و شايد همين علت است كه سعي مي كنند، حرمها و زيارتگاه هاي خود راکه از اهميت بيشتري برخوردارند، با بيشترين امكانات مي سازند و تزيين مي كنند.
2. از لحاظ ديني و مذهبي: قرآن مجيد به روشني به ما دستور ميدهد كه به بستگان و خويشاوندان پيامبر گرامي(ص) مهر ورزيم: و مسلماً يكي از راههاي ابراز علاقه به خاندان رسالت، حفظ و بزرگداشت حرم هاي آنان است. به دليل همين ابراز احساسات و نشان دادن عشق و علاقه فراوان به اهل بيت(ع)، شيعيان همواره سعي كردهاند كه ارزندهترين و با ارزشترين فلزات ـ اعم از طلا و نقره و ساير جواهرات ـ را وقف آن قبور مطهر نمايندوبا زيباترين هنرهاي معماري و آيينهكاري و منبتكاري آنها را در حرمها و بناهاي متعلّق به آنان، در تزيين گنبد و بارگاه به كار برند. «طلاكاري گنبد و ضريح نيز نشان دهنده عشق به اهل بيت است، خداوند به پيامبرش مي فرمايد: (قل لا اسئلكم عليه اجرا الاّ المودّة في القربي بگو:من چيزي به عنوان مزد رسالت از شما مطالبه نمي كنم، مگر دوستي با اهل بيت من. در واقع طلا كاري گنبد و ضريح ، نوعي ابراز علاقه و محبّت به اهل بيت پيامبر و تعظيم شعائر و تشكّر از آنهاست. علاوه بر آنكه نوعي زينت و زيبايي است و زيبايي نيز هيچ ايراد و اشكالي ندارد، بلكه امري پسنديده است». (حجت الاسلام محسن قرائتيhttp://www.qaraati.net/library/)
بنابر اين از لحاظ ديني نه تنها هيچ مشکل ومنعي ندارد بلکه بر مسلمانان لازم است در تکريم و حراست بيوتي که به پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله منسوب است، بکوشند و آن را يک امر قربي تلقي کنند.
3. از لحاظ فقهي: طبق احکام فقهي نيز،بسياري از مبالغي که صرف ساخت و توسعه مکانهاي متبرکه و مشرفه مي شود، از طريق نذورات و موقوفات مردمي است که با عشق و علاقه آن را به زيباسازي و توسعه بارگاه امامان معصوم(ع) اختصاص داده اند و از نظر شرعي تنها مي بايست در همين راه استفاده شود. وچه بسا خيريني که به طور خود جوش در اين امر مهم سهيم مي شوند.از اين رونبايد اين گونه عشق ورزي و طلاکاري گنبد هاي حرم هاي ائمه را اسراف تلفي کرد.
4. از لحاظ فرهنگي: خردمندان جهان، به بزرگان مذهبي و ملي خود ارزش والايي قائلند و در نگهداري آثار آنان کوشا بوده و آن را تحت عنوان ميراث فرهنگي از گزند روزگار حفظ مي کنند. اين کار حرکت ملتها را در تبيين سير و ترقي وتعالي به روشني ترسيم مي کند. و در حفظ ايمان و عقيده مردم نسبت به آنها، تأثير به سزايي دارد.
روي اين اصل مسلمانان نيز در ساخت هرچه پر شکوه تر و زيباتر و نگهداري آن کوشش مي کنند.
4.از لحاظ علمي: زيباسازي فضا هاي معنوي از جمله مساجد و حرمها، در ايجاد جذابيت براي زائران، داراي آثار ثمربخش و سازنده اي است. به عبارت ديگر تعظيم جلال و عظمت بزرگان دين از طريق آباداني و زيباسازي قبور آنان و در كنار آن به وجود آوردن امكانات رفاهي، براي زائران و ارائه خدمات فرهنگي، و... مي تواند نقش سازنده اي در گسترش و ترويج فرهنگ و ارزش هاي اسلامي، اسوه قراردادن ائمه اطهار(ع )، تمسك به سيره آن بزرگواران براي عموم مردم و... داشته باشد. اين نتايج مهم و ارزشمندي در حوزه فردي و اجتماعي به دنبال دارد و در نهادينه كردن ارزش هاي الهي و انساني موثر است. چنانچه بسياري از امور عام المنفعه (مانند خيرات، نذورات، اوقاف،، سرپرستي ايتام، پرداخت وجوهات شرعي، كمك به نيازمندان و...) از تاثيرات و نتايج بسيار ارزنده ساخت و ساز صحن و بارگاه امامان و امامزاده ها مي باشد; زيرا شكوه اين مكان هاي مقدس در جذب مردم، براي زيارت و انجام دادن خيرات موثر است و با يادآوري مقام و عظمت والا و سيره و سنت آن بزرگان مردم بسيار زيادي را به سوي خود جلب مي كند و در گسترش فرهنگ و ارزش هاي الهي و سيره و منش فردي و اجتماعي آن بزرگواران در کمک به محرومان موثر است.
البته بايد از هرگونه اسراف، ريخت و پاش و انجام دادن اموري كه به هيچ وجه زيبنده نظام اسلامي و مكتب اهل بيت (ع) نيست جلوگيري كرد و براي استفاده بهينه از امكانات موجود، در جهت گسترش فرهنگ صحيح اسلامي و ارائه خدمات گوناگون (مانند ايجاد كتابخانه، زائرسرا، سالن اجتماعات، مراكز درماني، امكانات آسايش، مراكز فرهنگي، تفريحي ورزشي و... براي عموم افرادي جامعه خصوصا افراد نيازمند و كمك به آنان) بايد برنامه ريزي هاي مناسب انجام داد. همان طور كه شاهد انجام اين گونه اقدامات، از سوي برخي مراكز ديني و زيارتي (مانند آستان قدس رضوي در مشهد، آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) در قم و...) مي باشيم.
منبع: پرسمان دانشجويي
.