استجابت دعا تحت قبه حضرت امام حسین(ع) و وظایف زائرین عتبات

چاپ

فرصتی بسیار کوتاه پیش آمد تا در شب جمعه دوم تیر ماه 1390 با حجت الاسلام و المسلمین صمدی از سخنرانان بعثه مقام معظم رهبری که تجربه سالهای متمادی حضور در مکه مکرمه و مدینه منوره و عتبات عالیات و سخنرانی در این مکانهای شریف را دارند  لحظاتی به گفتگو بنشینیم و نظرات ایشان را در مورد برخی سوالات جویا شویم.

فرمودید خداوند تمام حوائج انسانها بویژه زائرین امام حسین(ع) را که تحت قبه ایشان دعا می کنند اجابت می کند، لطفا در این مورد توضیح بیشتری بفرمایید.
روایت معتبر از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل شده است که یکی از ویژگیهای حضرت اباعبدا... الحسین(ع) این است که دعا تحت قبه آن حضرت مستجاب است. روایات دیگری هم از ائمه طاهرین داریم. نقل شده امام هادی(ع) بیمار شدند و کسی را اجیر کردند به عراق بیاید و برای شفای آن حضرت تحت قبه دعا کند. شخصی سوال کرد شما که خودتان امام هستید چرا این سفارش را می کنید. امام هادی(ع) فرمودند خداوند به برخی مکانها عنایت دارد مثلا در مکه به حجر الاسود و یا در عرفه به این مکان و برگزاری دعای عرفه ، همین طور خداوند استجابت دعا تحت قبه حضرت امام حسین(ع) را ضمانت کرده است. نمونه های فراوانی از استجابت دعا در این مکان وجود دارد که می توان سراغ آنها را گرفت.

حضرتعالی از سخنرانان بعثه مقام معظم رهبری هستید که سالیان متمادی در مکه مکرمه و مدینه منوره و سایر کشورها سخنرانی داشته اید ، نظرتان را جع به سخنرانی  در حرمهای شریف امام حسین (ع) و حضرت ابالفضل العباس (ع) چیست ؟
همان طور که در روایات آمده است هیچ زمینی به شرافت کربلا نمی رسد و هیچ شهیدی عظمتش به شهدای کربلا نمی رسد، در میان شهدا هم حضرت ابالفضل(ع) بالاترین مقام را دارد. روح جلسات در این مکانها و اینجا روح معنویت است. بنده سالیان متمادی مبلغ بعثه مقام معظم رهبری در مکه و مدینه بوده ام، اما جلساتی که در صحن حضرت اباعبدا...الحسین(ع) و حضرت ابالفضل(ع) توسط بعثه مقام معظم رهبری برگزارمی گردد ویژگی دیگری دارد که در جای دیگر نیست. حضور زائرین آقا با عشق خاص آنها به حضرت امام حسین(ع) و عنایات خاص حضرت به ایشان، این مکان را منزلتی بخشیده است که با دیگر جاها قابل مقایسه نیست.

به نظرشما زائرین عتبات برای درک بهتر زیارت چه نکاتی را باید رعایت کنند ؟
فرصت سفر  به طور کلی کوتاه و گذشتنی است و اینجا نیز همین طور است. لذا توصیه من به زائرین محترم عتبات این است که از این فرصت حداکثر استفاده را ببرند و از فضیلت باز نمانند. سوغات همه جا گیر می آید اما زیارت امام حسین(ع) تلاوت قرآن در حرم مطهر و زیارت با خشوع و حضور قلب، توجه به اهمیت زیارت اماکن مقدسه عتبات، حفظ حقوق دیگر زائرین و احترام به آنها خیلی اهمیت دارد، از فیض حضور حداکثر استفاده را ببرند تا در برگشت دچار پشیمانی و ندامت نشوند. توصیه اکید دارم حتما زائرین از مراسم معنوی بعثه مقام معظم رهبری صبحها در حرم امام حسین(ع) و شبها در حرم قمر منیر بنی هاشم ابالفضل العباس استفاده کنند.

منبع: سايت بعثه مقام معظم رهبري