مرقد حضرت زينب سلام الله عليها |
|
|
شهر: دمشق استان: دمشق کشور: سويه |
|
حضرت زينب(علیها السلام) سومين فرزند حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) است كه در پنجم جمادي الاولي سال پنجم هجرت در مدينه منوره چشم به جهان گشود. اين نوزاد كه از هر جهت با شخصيت بزرگ علي(علیه السلام) سازگار و زينت پدر بود «زينب» نام گرفت. مادرش پاره تن رسول اللّه (صلَّی اللّه علیه و آله و سلّم) و پدرش برادر و وصي پيامبر خاتم (صلَّی اللّه علیه و آله و سلّم) بود. كنيه مبارك حضرت زينب (علیها السلام) ام حسن و ام كلثوم و القاب آن حضرت عبارتند از: صدّيقه صغري، عصمه صغري، وليه اللّه العظمي، ناموس كبري، شريكه الحسين و عالمه غير معلّمه، فاضله و كامله ميباشد. زينب (علیها السلام) از همان نخستين روزهاي كودكي، با مشكلاتي مواجه شد كه تحمل آنها براي غير او كاري بس دشوار مينمود. او در خردسالي با داغ رحلت جدش پيامبر (صلَّی اللّه علیه و آله و سلّم) مواجه شد، بعد از چند ماه در شهادت جانسوز مادرش زهرا (علیها السلام) به سوگ نشست و بعد از شركت در مراسم دفن مخفيانه مادر جوانش به دامان پر مهر و عطوفت علي (علیه السلام) پناهنده شد. زينب (علیها السلام) همچنان ناظر سكوت مظلومانه پدر بود و گريه هاي نيمه شبش را در كنار چاه هاي غربت نظاره مي كرد تا اينكه دست شقي ترين فرد عالم، محراب كوفه را با خون امير مؤمنان (علیه السلام) گلگون نمود و زينب (علیها السلام) به همراه برادرانش در كنار بستر پدر، فرق شكافته او را ديد و اشك فراق ريخت و شهادت پدر را شاهد بود. مدت زمان زيادي نميگذرد كه زينب (علیها السلام)در مدينه مسموم شدن برادرش امام حسن (علیه السلام) را تجربه كرده و در بقيع با او وداع كرد و بالاخره در سال 60 هجري زينب (علیها السلام) كه در كوران مصيبتها آبديده شده بود، به همراه امام حسين (علیه السلام) قدم در سفر كربلا مي گذارد و در فاجعه غمبار كربلا، به خون غلتيدن دهها تن از بهترين عزيزان خود را به نظاره مي نشيند. زينب كبري (علیها السلام) بعد از عاشوراي خونين با صبر و استقامتي بينظير، پيام جاودانه حضرت اباعبداللّه (علیه السلام) را به جهانيان مي رساند. حضرت زينب (علیها السلام) بعد از واقعه كربلا و مشاهده آن همه مصائب و تحمل اسارت دوباره به مدينه مراجعت نمود و بنا به نقلي، بعد از حادثه قحطي در مدينه به همراه همسر سخاوتمند خويش، عبداللّه بن جعفر طيار به منطقه شام كوچ كرد و در نيمه رجب سال 62 قمري در همان جا وفات يافت و در «قريه راويه دمشق» كه امروزه به «زينبيه» معروف است به خاك سپرده شد. قابل ذكر است كه در مورد محل دفن حضرت زينب (علیها السلام) اختلاف شديدي ميان سيره نويسان و تاريخن گاران وجود دارد، برخي نظير شيخ بهايي، محدث نوري، علامه بحر العلوم، محدث قمي، و از مورخان اهل سنت ابن حوراني و صيادي شافعي و جهانگرد معروف ابن بطوطه تصريح كردهاند كه حضرت زينب (علیها السلام) در سرزمين شام به خاك سپرده شده است. محمد حسن خان در «خيرات حسان»، سيد حسن صدر در «نزهه اهل الحرمين» و محقق و نويسنده بزرگ، محمد حسنين سابقي در كتاب «مرقد العقيله زينب (علیها السلام) » احتمال شام را تقويت كردهاند. محقق اخير با روشي عالمانه احتمال مصر را رد كرده و با قرائن و شواهدي اثبات كرده است كه حضرت زينب كبري (علیها السلام) در شام دفن شده است. اين در حالي است كه برخي ديگر محل دفن آن حضرت را در مصر و بعضي ديگر در بقيع ميدانند. در مورد تعداد فرزندان حضرت زينب (علیها السلام) اختلاف نظر وجود دارد، ابن جوزي او را فقط داراي دو پسر به نامهاي عون و عبداللّه ميداند. ابن حزم اندلسي معتقد است او يك دختر و يك پسر به نام علي داشته است. ابن اثير فرزندان او را پنج نفر دانسته و آنان را چنين ذكر ميكند: علي، عون اكبر، عباس، محمد و ام كلثوم. طبرسي فرزندان او را چهار نفر به نامهاي: علي، جعفر، عون اكبر و ام كلثوم ميداند. در هر حال سرگذشت دو تن از اين فرزندان يعني عون و ام كلثوم در تاريخ تا حدي روشن است بدين معني كه ام كلثوم را يزيد بن معاويه خواستگاري كرده بود، و پدرش عبداللّه بن جعفر گفت: اختيار اين دختر در دست دايي اش حسين بن علي (علیه السلام) است و امام حسين (علیه السلام) با پيشنهاد يزيد مخالفت كرد و او را به پسر عمويش «قاسم بن محمد بن جعفر طيار» تزويج كرد و مهريه اش را مزرعه اي كه حضرت در اطراف مدينه داشت قرار داد. و عون در كربلا در ركاب امام حسين (علیه السلام) به شهادت رسيد. كلمات و فرمايشات گهربار آن حضرت در خطبه هايي كه از آن حضرت روايت شده، خود قويترين دليل بر كمال فصاحت و بلاغت آن بانوي بزرگوار ميباشد. همان بانويي كه امام سجاد (علیه السلام) در حق ايشان فرمودند: «اَنْتِ بِحَمدِاللّهِ عالِمَه غَيرَ مُعَلَّمَه وَ فَهِمَهٌ غَيرَ مُفَهَّمَه» يعني: «اي عمّه! شما الحمدللّه بانوي دانشمندي هستيد كه تعليم نديده، و بانوي فهميده هستي كه بشري تو را تفهيم ننموده است». در اينجا مروري كوتاه به قسمتي از خطبه آن حضرت در مجلس يزيد كه يكي از بزرگترين حركتهاي آن حضرت، در واقعه كربلا بود كه دستگاه حكومت بنياميه را به شدّت لرزاند مي كنيم: «به خدا قسم اي يزيد! هرچه كردي بازگشت آن به سوي خودت خواهد بود، چرا كه تو جز پوست خود نشكافتي و جز گوشت خود ندريدي. اي يزيد! در آن روزي كه خداوند بدن هاي پاك شهيدانمان را حاضر مي كند تا حقوق خود را از ستمگر بستاند، تو بر رسول خدا (صلَّی اللّه علیه و آله و سلّم) وارد خواهي شد، امّا ميداني در چه حالي؟ در حالي كه خون عزيزان او را ريخته و حرمت ذرّيه او را از بين برده اي. آري اي يزيد! از اين پيروزي ظاهري كه به دست آوردهاي، غرق شادي مشو، و آن عزيزان را كه در كربلا به خاك و خون كشيده ي، مغلوب و مرده مپندار. كه خداوند مي فرمايد: (كساني را كه در راه خدا شهيد شده اند مرده مپنداريد. بلكه آنان زندهاند و در نزد خداي خود روزي مي خورند). و اي يزيد! براي تو همين بس كه حاكم در آن روز خداوند، و دشمن تو پيامبر خدا، و ياور و پشتيبان اهل بيت جبرئيل باشد. و به زودي كسي كه اين مقام را براي تو زينت داده و تو را بر گردن مسلمين سوار كرده است (يعني معاويه)، خواهد دانست كه چه جانشين بدي براي خود تعيين كرده و در روز جزا درخواهيد يافت كه بدترين مكان از آنِ كيست؟ و بدبختي و ضعف و زبوني شامل چه افرادي خواهد شد. حضرت زينب (علیها السلام) شيرزن دشت كربلا سرانجام پس از عمري دفاع از طريق ولايت و امامت در 15 رجب سال 63 هجري قمري در ضمن سفري كه به همراه همسر گرامي شان عبداللّهبن جعفر به شام رفته بودند، وفات كردند و بدن مطهر آن بانوي بزرگوار در همانجا دفن گرديد. مزار ملكوتي آن حضرت در دمشق، اينك زيارتگاه عاشقان و ارادتمندان اهل بيت عصمت و طهارت عليهمالسلام ميباشد. قريه اي كه حضرت زينب (علیها السلام) در آن مدفون هستند در گذشته به «راويه» و اكنون به «زينبيه» مشهور است. در حال حاضر اين قريه به شهر متصل و در هفت كيلومتري شرق دمشق قديم به طرف فرودگاه واقع مي شود. در خيابان اصلي اين شهرك از دور گنبد و مأذنه هاي مقبره آن بانوي گرامي و دخت امام علي (علیه السلام) ديده مي شود. گنبد اين مرقد طلايي است و در سمت شرقي و غربي آن دو مناره كاشيكاري شده قرار دارد. در مدخل غربي حرم و سمت راست آن داخل اطاق كوچكي سه قبر وجود دارد كه يكي از آنها قبر «آيت اللّه سيد حسن يوسف مكي عاملي» متوفي 1397 قمري و ديگري علامه «سيد محسن امين عاملي» مؤلف «اعيان الشيعه» و سومين آنها دختر ميرزا تقي بهبهاني مي باشد. در سال 1334 قمري صندوق چوبي منبتكاري شده اي از طرف مردم ايران به مرقد مطهر حضت زينب (علیها السلام) اهدا گرديد و اين صندوق در مراسم باشكوهي كه بسياري از شيعيان سوريه و لبنان در آن حضور داشتند در روز بيستم شعبان 1334 قمري بر روي قبر آن حضرت نهاده شد و پيام سيد عبدالحسين شرف الدين در اين مراسم خوانده شد. در سال 1393 قمري صندوق مذكور با صندوق بهتري كه توسط مردم ايران اهدا شده بود تعويض شد و ضريح طلاكاري گرديد. امروزه مرقد مطهر به صورت يك چند ضلعي منظم درآمده است كه گرداگرد آن را صحني وسيع دربر گرفته است و در داخل صحن اتاقهاي متعددي وجود دارد كه محل اقامت زائران مي باشد. در بالاي مدخل حرم حضرت زينب (علیها السلام)، نام ائمه دوازدگانه نقش بسته است و بر گرداگرد ديوار بيروني حرم خطبه حضرت زينب (علیها السلام) به همراه ترجمه فارسي آن نگاشته شده است. اين خطبه كه به صورت كاشي كاري زيبايي ميباشد توسط حاج ابوالقاسم همداني در سال 1383 ه . (1963 م.) ساخته شده است. درهاي حرم نيز توسط محمد تقي آل اسداللهي كاظمي در سال 1387 قمري ساخته شده است. و در سوي ديگر در نوشته شده: در دوره توليت سيد محسن مرتضي فرزند سيد رضا و با كمك سيد قاسم حسيني و تحت نظر شيخ محمد حسن مويد در سال 1387 قمري تهيه گرديد، خطاطي آن كار استاد حبيب اللّه فضائلي است. حرم حضرت زينب (علیها السلام) چهار در ورودي دارد. سقف شبستان و حرم از سه قسمت تشكيل شده كه به صورت پلهاي بر روي هم قرار دارند و گنبد نيز در وسط آن قرار يافته است. بر روي اين گنبد آياتي از قران نوشته شده و طلاكاري آن در سالهاي اخير به وسيله ايران انجام شده است. در سمت شرق صحن مطهر، مصلاي زينبيه به همت «آيت اللّه فهري زنجاني» نماينده مقام معظم ولي فقيه در سوريه ساخته شده و مراسم نماز جماعت، دعاي كميل و نماز جمعه در آن بر قرار مي گردد. اين شبستان بسيار بزرگ مي باشد. مساحت كل صحن، حرم و ساير مراكز وابسته حدود ده هزار متر مربع است. در حرم جمعا 114 اطاق وجود دارد كه 64 اطاق آن در صحن بزرگ و بقيه در صحن دوم و حسينيه هاي اطراف است. مقبره آن بانوي بزرگوار زينب كبري (علیها السلام) در وسط حرم با ضريحي نقرهاي و اطراف آن هشت ستون كاشيكاري شده كه گنبد حرم بر آن استوار شده وجود دارد. ديوارهاي حرم مطهر تا نصف آن سنگ سفيد و بقيه آيينه كاري بوده و جلوهاي از هنر و معماري ايراني اسلامي است. بناي داخل و خارج حرم و همچنين مناره ها و گنبد از حدود بيست سال پيش است ولي توسعه هاي اطراف صحن و تزيينات آنها همگي از سوي جمهوري اسلامي انجام شده است.
منبع: راهنماى اماكن زيارتى و سياحتى در سوريه؛ احسان مقدس |
|
|