مقام امام صادق(ع) و امام زمان(عج)

   
شهر: نجف
استان: نجف
کشور: عراق

قسمت شمال وادي السلام محلي است كه آن را مقام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) و امام صادق(عليه السلام) مي نامند. ساختماني نسبتاً قديمي با دو تابلو كه مكان نماز آن دو بزرگوار را مشخص مي كند و گنبدي به رنگ آبي برفراز آن استوار است. در داخل ساختمان چاهي قرار دارد كه به « بئر امام مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) » معروف است و اطراف آن را چند قبر فرا گرفته است. گويند امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) را در اين مكان مشاهده كرده اند.
بناي اين ساختمان به كوشش علامه بحر العلوم برپا شده است. اين بنا تا 1310ق باقي بود كه در آن سال يكي از افراد نيكوكار به نام سيدمحمد خان آن را به طرزي زيبا تجديد بنا كرد كه اكنون به همان صورت باقي است.
او هم چنين گنبدي با كاشي هاي آبي رنگ بر روي اين مقام احداث كرد. در داخل بنا سنگي وجود دارد كه زيارت حضرت حجّت روي آن حك شده است. تاريخ كتابت اين سنگ 1200 ق است. از امام صادق (عليه السلام) نقل شده: « هركس حرم جدم را زيارت كرد دو ركعت نماز بخواند و دوباره دو ركعت نماز ديگر و آنگاه دو ركعت ديگر بخواند، اولين آن بر در محل قبر امير المؤمنين(عليه السلام) و دومين در محل رأس الحسين و سومين در محل منبر حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) » . البته موضعي كه حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) در آن نماز مي گزارد ، روشن نيست.
در داخل اين مكان، مقام ديگري وجود دارد كه به امام صادق ( عليه السلام ) منسوب است. از وجه تسميه اين مقام اطلاعي در دست نيست.

منبع: عتبات عاليات عراق؛ دكتر اصغر قائدان

نمایش نقشه