قرارداد زائر

قرارداد كارگزار با زائر

چاپ

بسمه تعالی

قرارداد سفر زیارتی عتبات مقدسه عراق بین کارگزار عامل و زائر (98)

این قرارداد در دو نسخه تنظیم می‌شود و می‌بایست به امضاء طرفین برسد:

نسخه اول – مخصوص کارگزار عامل    نسخه دوم – مخصوص زائر

موضوع و مبلغ

ماده 1)   موضوع و مبلغ قرارداد:

موضوع قرارداد عبارت است از ثبت نام، اعزام، اسکان و پذیرایی زائر به عتبات مقدسه عراق در تاریخ ....................... از استان ..................................... شهرستان : ..........................  به صورت: زميني        هوايي      7شب و 8 روز با احتمال 12 ساعت افزایش یا کاهش در هفته با درجه ...............  و قیمت .................................... ریال برای بزرگسال و ....................................... ریال برای 2 تا 12 سال و ........................................... ریال برای زیر دوسال بر حسب تاریخ تولد نسبت به روز اعزام.

تبصره 1 : ثبت نام توسط سیستم جامع عتبات انجام و هزینه سفر توسط سازمان حج و زیارت تعیین می شود . کلیه وجوه مربوطه از طریق سیستم بانکی دریافت می‌گردد و از این مرحله به بعد پرداخت هرگونه وجه غیر مصوب ممنوع و قابل پیگیری است.

تبصره 2 : ثبت نام قطعی منوط به پرداخت به موقع وجوه مربوطه و تحویل گذرنامه معتبر و سایر مدارک می‌باشد.

تبصره 3 : گذرنامه معتبر عبارت است از گذرنامه ای که از تاریخ حرکت مدت 6 ماه اعتبار داشته باشد.

تسهیلات

ماده 2)   تسهیلات و خدمات سفر:

شامل برنامه زیارتی مصوب سازمان حج و زیارت، همراهی مدیر راهنما و روحانی (یا مداح)، جلسه آموزشی قبل از سفر، اخذ روادید، بیمه، تامین حمل و نقل، مسکن، تغذیه و تدارکات، خدمات اولیه بهداشتی و پزشکی، غذای بین راهی مناسب، ایجاد پوشش امنیتی داخل خاک عراق و استراحت در مرز (در مورد کاروانهای زمینی) و استقرار نماینده ناظر در مرزهای زمینی و هوائی و شهرهای زیارتی کربلا، نجف ، کاظمین و سامرا.

تعهدات زائر

ماده 3)   تعهدات زائر:

3/1) پرداخت وجه سفر در مهلت تعیین شده، تهیه فتوکپی از فیش واریزی هزینه سفر ، تهیه فتوکپی و یا پرینت از پرداخت وجوه اینترنتی هزینه سفر، مراجعه  حضوری به کارگزار عامل، ارائه فیش پرداخت شده هزینه سفر و مدارک مربوطه حداکثر ظرف مدت 48 ساعت پس از ثبت نام مقدماتی و اخذ رسید.

(گذرنامه معتبر حداقل 10 روز قبل از تاریخ حرکت می بایست تحویل کارگزار گردد.).

3/2) شرکت در جلسه آموزشی توجیهی و انجام واکسیناسیون و دریافت کارت مخصوص ( در صورت اعلام از طرف سازمان حج و زیارت).

3/3) حضور به موقع در محل اعلام شده توسط کارگزار جهت عزیمت به مرزهای زمینی( یک روز قبل از تاریخ اعزام) و در مرزهای هوایی(فرودگاهها) 4 ساعت قبل از پرواز .

3/4) همراه داشتن داروهای ضروری غیرممنوعه و مورد نیاز (برای زائرانی که دارای بیماریهای خاص و یا تحت کنترل می باشند به همراه مدارک پزشکی لازم).

5/3) احترام و پایبندی به اخلاق و آداب اجتماعی، رعایت حجاب اسلامی که از سوی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق مشخص شده است. (پوشش چادر مشکی برای خواهران محترمه الزامی است)
6/3) همراهی و هماهنگی با کاروان و حضور به موقع در برنامه های اعلام شده از طرف مدیر راهنما و روحانی یا مداح و عدم درخواست تغییر مدت اقامت.
7/3) تعامل با ماموران عراقی در طول مسیرهای رفت و برگشت در مرزهای زمینی، هوائی و سایر اماکن.
8/3) با توجه به شرایط خاص سیاسی و اوضاع اجتماعی، امنیتی فعلی کشور عراق، هرگونه مشکل از قبیل بسته شدن مرز (اعم از زمینی و هوائی )، کاهش مدت سفر، عدم تشرف زائر به یکی از شهرها و اماکن زیارتی، بازگشت زودتر از موعد مقرر از عراق و...، مورد پذیرش زائر بوده و ابطال نوبت اعزام یا تغییر تاریخ اعزام و در صورت تغییر گروه قیمتی پرداخت هزینه های مربوطه، یا قرار گرفتن در دوره ثبت نامی دیگر با هزینه بیشتر را تماماً تقبل می نماید و در صورت تغییر تاریخ، زائر می تواند انصراف داده و هزینه های اصلی به ایشان مسترد می شود.
9/3) مسئولیت هرگونه سرگردانی و مفقود شدن به علت به همراه نداشتن کارت شناسائی کاروان و یا کارت هتل محل اقامت بر عهده زائر بوده و پیامد تردد زائران به شهرها و اماکن ممنوعه به عهده خود آنها خواهد بود.
10/3) زائر اصلی امضاء کننده قرارداد، مفاد آن را به طور کامل مطالعه و برای همراهان و منسوبین خود بیان کرده و در صورتی که همراهان او مدعی عدم آگاهی از مفاد قرارداد باشند نامبرده عهده دار پاسخگوئی به آنها و ضامن پرداخت خسارت ایشان خواهد بود.
11/3) زائر متعهد است در صورت انصراف از سفر، مراتب انصراف را کتباً به کارگزار مربوطه اعلام نماید، اعلام شفاهی و تلفنی ملاک نمی باشد.
12/3) زائرانی که در زمان خروج از مرز  بنا به هر دلیلی ممنوع الخروج  یا مشمول خدمت وظیفه اعلام میشوند یا به هنگام خروج کاروان غیبت نموده و همراه گروه خود در مرز  یا فرودگاه حاضر نمی شوند متعهد به جبران خسارت ها و پیامدهای مربوطه خواهند بود.
13/3) حمل سلاح سرد و گرم، مواد محترقه، اشیاء ممنوعه ( اسپری های اشک آور، شوکر و... ) مواد مخدر و انواع قرصهای روان گردان ممنوع می باشد و تبعات حمل آن متوجه زائر خواهد بود.
14/3) عوارض خروج از کشور گروههای هوائی و زمینی به عهده زائر می باشد و می بایست قبل از سفر توسط زائر پرداخت گردد.
15/3) میزان بار مجاز هر زائر 30 کیلو گرم می باشد خصوصاً در مسیر بازگشت ( اعم از هوائی و زمینی).
16/3) زائرین مسن و افرادی که معلولیتهای جسمی دارند لازم است با افراد همراه اعزام شوند و در صورت عدم وجود همراه ، عواقب آن ضمن مساعی ستادها برای رفع مشکلات، به عهده خود زائر می باشد.
تبصره : زائر اصلی شخصی حقیقی است که حسب مورد به ولایت یا وکالت یا نمایندگی از سوی منسوبین و همراهان اختیار قانونی امضاء این قرارداد را دارد و از سوی آنها عهده دار پاسخگویی به تعهدات موضوع این قرارداد می باشد که به شرح برگه پیوست، فرم تعهدات زائر اصلی و منسوبین را به عهده می گیرد .

تعهدات کارگزار

ماده 4)   تعهدات کارگزار عامل:

4/1) انتخاب و معرفی به موقع مدیر راهنما و روحانی (مداح) از لیست مورد تائید سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری.
2/4) ارائه رسید مدارک اخذ شده، اعلام تاریخ قطعی اعزام، گروه قیمتی و مرز خروجی کاروان اعم از زمینی و هوائی.
3/4) امضاء این قرارداد با زائر در دو نسخه (نسخه اول: بایگانی در دفتر کارگزار عامل –  نسخه دوم: زائر اصلی).
•    در صورت بروز هرگونه مشکل برای زائران  به علت عدم ارائه قرارداد و عدم توجیه آنان نسبت به کلیه مفاد آن، جبران کلیه خسارات زائران به عهده کارگزار عامل می باشد.
4/4) کنترل گذرنامه زائران از نظر تاریخ اعتبار، داشتن مهر ورود آخرین سفر، کنترل مجوز خروج افراد نظامی و مشمولین خدمت نظام وظیفه و بانوان متاهلی که فقط مجاز به یکبار خروج می باشند و همچنین درج مشخصات کامل آنها در مانیفست. درصورت عدم رعایت موراد فوق، پرداخت خسارت و کلیه هزینه ها ی انجام شده زائر و همراهان وی برعهده کارگزار عامل می باشد.
5/4) احراز زوجیت و خویشاوندی زائران با اخذ مستندات مربوطه به منظور توزیع مناسب اتاق های هتل.
6/4) تشکیل یک جلسه آموزشی کاروانی قبل از سفر برای زائران با حضور فعال مدیر راهنما و روحانی کاروان (یا مداح) و اعلام به موقع جلسه آموزشی به زائرین به نحو مقتضی (طبق دستورالعمل استان).
7/4) برنامه ریزی جهت عزیمت کاروان زمینی برابر دستورالعمل سازمان حج و زیارت و در خصوص کاروانهای هوائی حداقل 4 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه
می باشد.
8/4) مدیر راهنمای کاروان نماینده کارگزار عامل بوده و موظف است مطابق دستورالعمل های سازمان حج و زیارت و شرکت مجری نسبت به انجام وظایف مربوطه اقدام نماید و مسئولیت عملکرد او نیز مستقیماً بر عهده کارگزار می باشد.
9/4) اطمینان از حضور کلیه زائران در زمان حرکت و تطبیق چهره آن ها با عکس گذرنامه و مانیفست ویزا شده و پرهیز از اعزام اقوام و خویشاوندان زائران و سایر افراد همراه آنها (با هر گروه سنی) که عکس و مشخصات ایشان در مانیفست زائران درج نشده است.
10/4) دریافت و ثبت انصراف کتبی زائران منصرف در سیستم جامع ثبت نام عتبات و پیگیری های لازم در صورت نیاز.
11/4) توجیه نمودن مدیران راهنما که تحت هر شرایطی انصراف، غیبت و یا عدم حضور زائر را در مرزهای زمینی و یا هوایی اعلام نماید. در صورت عدم اعلام مدیران راهنما در این خصوص، استرداد وجوه این قبیل زائران بعهده کارگزار عامل خواهد بود.
•    پیگیری کلیه امور اداری زائران در ارتباط با سازمان حج و زیارت ، شرکت شمسا  و شرکت مرکزی استان مربوطه مستقیماً به عهده کارگزار عامل خواهد بود و در این خصوص زائر بصورت حضوری نباید به مراجع فوق مراجعه نماید.

انصراف

ماده 5)   انصراف زائر:

5/1) مراتب انصراف زائران اعزامهای زمینی و هوائی به صورت مکتوب به کارگزار اعلام شده و انصراف تلفنی و... ملاک عمل نمی باشد و کارگزار عامل موظف است در قبال برگ انصراف زائران به ایشان رسید رایانه ای ارائه نماید.

5/2) زائران منصرف اعم از هوائی و زمینی متعهد به پرداخت کلیه خسارت های مربوطه طبق دستور العمل سازمان حج و زیارت و براساس جدول کسورات خسارت منصرفین و غائبین شرکت شمسا در هر دوره ثبت نام (مندرج در سامانه جامع ثبت نام عتبات) خواهند بود.

5/3) زائرانی که  ثبت نام خود را قطعی نموده و وجه هزینه سفر را پرداخته اند با توجه به پوشش بیمه ای آنان در بازه زمانی 48 ساعت قبل از سفر و 72 ساعت بعد از سفر،در صورت انصراف و یا غیبت، حق بیمه نیز به همراه سایر خسارات از آنان کسر خواهد گردید.

 

سایر موارد

ماده 6)   سایر موارد مهم و تذکرات در خصوص وضعیت و شرایط خاص موجود در عراق:

6/1) اجرای این قرارداد و تغییرات و اصلاحات آن تابع دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان حج و زیارت می‌باشد.

6/2) اجرای برنامه مدون و از پیش تعیین شده در عراق به خاطر مسائل امنیتی، سیاسی و اجتماعی قابل تضمین نبوده و همگی نسبی است و هر گونه تغییر در برنامه اسکان، تغذیه، حمل و نقل اعم از هوایی و زمینی و ایام اقامت یا عدم انجام سفر متصور است.

6/3) عزیمت به شهر‌هایی که در برنامه سفر زائران نمی‌باشد ممنوع بوده و عواقب آن مستقیماً متوجه زائر خواهد بود و متخلف مشمول استفاده از تسهیلات بیمه نمی‌شود.

6/4) با وجود پوشش نسبی امنیتی مورد تایید وزارت کشور عراق ، سازمان حج و زیارت و شرکت مجری ، خود را در مقابل حوادث احتمالی داخل عراق متعهد ندانسته و بجز ارائه تسهیلات بیمه عتبات ، پرداخت هر گونه غرامت جانی و مالی دیگر میسر نمی‌باشد و چنانچه زائر طالب خدمات بیمه‌ای بالاتری ‌باشد ، می‌تواند شخصاً از بیمه‌های تکمیلی استفاده نماید . به منظور آگاهی در تعهدات بیمه و بیمه تکمیلی به پایگاه اطلاع رسانی سازمان به آدرس (www.haj.ir) مراجعه شود .

6/5) بلیط پروازهای عتبات عالیات بصورت چارتری بوده و  خسارت احتمالی، طبق قرارداد فی مابین شرکت شمسا و شرکتهای هواپیمایی طرف قرارداد محاسبه و پرداخت خواهد شد.

6/6) در شرایط فعلی عراق خدمات رفاهی از قبیل مسکن ، تغذیه ، بهداشت ، درمان و حمل و نقل در مقایسه با سفر زیارتی عمره و سوریه در پایین‌ترین سطح ممکن بوده و زائران متقاضی اعزام با توجه به مراتب فوق، نسبت به خدمات ارائه شده اعتراضی نخواهند داشت. البته سازمان حج و زیارت و شرکت مجری کوشش لازم برای ارتقاء کیفیت و کمیت خدمات و تجهیزات را مصروف می‌نمایند.

6/7) فیلم برداری و عکس برداری از نقاط ممنوعه و مناطق انفجاری جرم و متخلفین دستگیر و زندانی خواهند شد.

6/8) به دلیل شرایط نامساعد هوا و یا هر دلیل دیگر احتمال لغو پرواز از ایران به مقصد بغداد و نجف و بالعکس وجود دارد. در این صورت کاروان‌ هوایی به زمینی تبدیل شده، در همان روز یا روز‌های بعد با اتوبوس اعزام می‌شوند و اعتراضی از طرف زائر پذیرفته نخواهد شد. در این شرایط چنانچه زائری از سفر هوایی تبدیل شده به زمینی اعلام انصراف نماید مبلغ 000،70 ریال موضوع ردیف 2 بند 2/5 خسارات(ماده 5) به علاوة هزینه روادید صادره برای وی از مبلغ پرداختی کسر و مابقی وجه پس از بازگشت کاروان به مبداء اولیه به فرد ذینفع مسترد می‌شود.

6/9) چنانچه کاروان‌های هوایی در مسیر برگشت به هر دلیل امکان برگشت هوایی نداشته باشند به ناچار کلیه زائران بدون هرگونه اعتراض باید به وسیله اتوبوس به ایران برگردند. در این صورت مبلغ ما به التفاوت هزینه سفر حداکثر تا 2 هفته پس از مراجعت کاروان به ایران محاسبه و توسط کارگزار عامل به زائران ذینفع پرداخت می‌شود.

6/10) به منظور اطلاع از گردش‌ کار اداری استرداد وجوه می‌توانید به پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت مراجعه نمایید.

6/11) در صورت بروز اختلاف نظر میان طرفین قرارداد،‌ موضوع به مدیریت حج و زیارت استان ارجاع و حکمیت خواهد شد.

تعهدات زائر

ماده 7)   مشخصات و تعهدات زائر اصلی :

اینجانب .................................. فرزند ........................... متولد ................... به نشانی .................................................................................................. ................................................ تلفن ثابت .................................. تلفن همراه ......................................... در کمال صحت و سلامت، با علم و آگاهی کامل از شرایط خاص عتبات عالیات عراق و مشکلات و نارسایی‌های موجود در این سفر و با پذیرش کلیه مفاد این قرارداد و سایر مقررات ابلاغی از سوی سازمان حج و زیارت آمادگی خود و همراهانم را (به شرح ذیل) جهت تشرف در تاریخ مربوطه اعلام می‌نمایم، هم‌چنین متعهد به توجیه کامل همراهانم در خصوص مفاد این قرارداد هستم.

 

نام و مشخصات زائران همراه :


ردیف

نام و نام خانوادگی

نام پدر

تاریخ تولد

شماره فیش بانکی

شماره گذرنامه

نسبت با زائر اصلی

تلفن

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

مسئول دفتر خدمات زیارتی ( کارگزار عامل )

متعهد و امضاء کننده قرارداد ( زائر اصلی )

نام و نام خانوادگی : ..........................................

نام و نام خانوادگی : .....................................

مهر و امضاء امضا

دريافت فايل

قرارداد سفر زیارتی عتبات مقدسه عراق بین کارگزار عامل و زائر حجم فایل: 543.8 KB | دریافت ها: 20245

...