• امروز چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
  •  
     

     


     
     
     
     
     
     

    وفاداری و شجاعت از شاخصه های بارز حضرت ابوالفضل (علیه السلام)

    نامه الکترونیک چاپ

    حجت الاسلام جعفر الهادی خوشنویس: وفاداری و شجاعت جزو مقامات شامخ حضرت ابوالفضل (علیه السلام) است.
    حضرت علی (علیه السلام) پس از شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) ازدواج کردند و ازدواجشان با خانم محترمه ای بود که ایشان هم فاطمه نام داشت و معروف شد به ام البنین  یعنی مادر فرزندان پسر که یکی از این پسرها ابوالفضل (علیه السلام) بود.
    آیا حضرت عباس(علیه السلام) تنها فرزند حضرت ام البنین(علیهاالسلام) و امیرالمومنین(علیه السلام) بودند؟
    ایشان سه برادر دیگر نیز داشتند که همگی آنها در کربلا در کنار امام حسین (علیه السلام) حضور داشتند که معروفترین آنها ابوالفضل بود. حضرت در رشادت و شجاعت مانند پدر معروف بودند. ایشان بسیار زیبا و وزین و با هیبت بودند که هر که با ایشان ملاقات می کرد تحت تاثیر ایشان قرار می گرفت. ایشان علاوه بر کمالات عقلی و دینی در ظاهر هم آنقدر زیبا بود که به قمر بنی هاشم معروف بود یعنی ماه  اگر می خواستند ایشان را معرفی کنند قمر بنی هاشم می گفتند. اسم اصلی ایشان عباس است که در عربی معنی شیر هم می دهد که نشان شجاعت است اسم ایشان از عبس گرفته شده است در قرآن داریم (عبس و تولی ) یعنی چهره در هم کشید حضرت بسیار با هیبت بودند. کنیه ایشان ابوالفضل بود که به علت فضل و بخشش بسیار ایشان است. در کربلا بازوی امام حسین (علیه السلام) بود، ایشان بسیار با وفا بودند و همیشه در کنار برادر حضور داشتند و همه چیز را رها کردند تا در کنار برادر بمانند.
    اگر حضرت ابوالفضل(علیه السلام) از امام حسین (علیه السلام) جدا می شدند به ظاهر جایگاه بهتری از نظر مادی کسب نمی کردند؟
    ایشان به خاطر شخصیت و جایگاه خاصی که در میان اعراب داشتند می توانستند برای خود مقام و منصب خوبی فراهم کنند اما به نشان وفا داری در کنار برادر ماندند. در صحنه کربلا بعد از امام حسین (علیه السلام) ایشان نقش اساسی را داشتند  و کربلا صحنه شهامت ایشان بود در زیارت ایشان هم می گوییم سلام بر تو ای برادر با وفا، در کربلا ایشان جدا از امام حسین(علیه السلام) دفن هستند و از جایگاه ویژه ای در میان مسلمانان خصوصا شیعیان برخوردار هستند. بین حرم ایشان با حرم امام حسین (ع) حدود 700 متر فاصله هست که به بین الحرمین معروف است و هر ساله زائرین زیادی از این مکان مقدس بازدید می کنند.
    جایگاه ایشان نزد برادرشان ابا عبدالله(علیه السلام) چگونه بود؟
    عباس مقام شامخی دارد بویژه در وفاداری و شجاعت ودین داری. ایشان یادگاری هم از خود به یادگار گذاشتند اما خود معروفترند  ایشان در اشعار شعرا نقش خاصی دارند . امام حسین (علیه السلام) هم عنایت خاصی به ایشان داشتند و برای ایشان احترام خاصی قائل بودند و ایشان را برادر خطاب می کردند. امیدوارم که ما شیعیان بویژه ایرانیان عزیز پیرو واقعی حضرت باشیم و از ایشان به عنوان یک نمونه و الگوی مناسب استفاده ببریم.

    جمعه 91/4/2

    منبع : زائرین