• امروز شنبه 1 ارديبهشت 1403
  •  
     

     


     
     
     
     
     
     

    اخبار شمسا

    نامه الکترونیک چاپ

    سفارش هاي مهم مديرکل امور زيارتي سوريه
    مدير كل محترم امور زيارتي سوريه سازمان حج و زيارت براي زائران محترم سوريه مطالب مهمي را يادآور شده اند كه جهت اطلاع زائران گرامي ومديران محترم راهنما در اين شماره به آن پرداخته ايم.اميد واريم با رعايت نكات ياد شده بهره بيشتري از اين سفر معنوي برده ومارا از دعاي خير خويش فراموش نفرماييد.
    1 . فقط به دفاتر خدمات مسافرتي که از طرف سازمان حج و زيارت مجوز دارند و نمونه آن در اين سايت موجود است مراجعه نمايند..
    2 . اسامي دفاتر خدمات مسافرتي مجاز به تفکيک استان و شهرستان جهت اطلاع هموطنان عزيز اعلام مي گردد.
    3 . حتماً در هنگام ثبت نام اقدام به عقد قرارداد با دفاتر خدمات مسافرتي بنماييد که در آن نوع خدمات و مبلغ هزينه و مدت سفر و برنامه سفر و برنامه غذايي و محل اسکان و تعداد تخت در هر اتاق و وضعيت بيمه هاي عمر و حوادث و خدمات هيأت پزشکي مشخص و معلوم باشد.
    4 . از مراجعه و ثبت نام کساني که فاقد دفتر و مجوز از مراجع رسمي کشور هستند، جداً خودداري نمايند.
    5 . اطلاعات مربوط به مقررات سوريه -اماکن زيارتي و تاريخي- تبديل پول در سوريه، وضعيت ارتباط تلفني ثابت و همراه و لوازم مورد نياز و داروهاي ضروري را قبل از سفر سئوال بفرماييد.
    6 . هر ارزاني بي دليل نيست و اغلب کساني که به طور غير مجاز ثبت نام مي کنند، و معمولاً ارزان تر از دفاتر مجاز، خصوصاً در سفرهاي زميني اخذ مي کنند قطعاً خدمات مناسبي ارائه نمي دهند و رعايت مسائل بهداشتي را نمي کنند و لذا مورد تأييد سازمان نيستند. براي حفظ سلامتي خود و همراهان از مراجعه به اين قبيل
    افراد خودداري فرماييد.
    7 . سوريه يک کشور توريستي است با جاذبه هاي مختلف زيارتي، سياحتي، گردشگري در کنار درياي مديترانه که همه ساله تعداد زيادي جهانگرد از کشورهاي مختلف به سوريه سفر مي کنند لذا ضمن وجود دو قطعه مکان بهشتي يعني حرمين شريفين حضرت زينب کبري (س) و حضرت رقيه (س) مکان هاي بسيار زياد ديگري که
    محل لهو و لعب مي باشد وجود دارد که برخي از افراد سعي مي کنند به هر نحوي از انحاء خصوصاً جوان ها را اغفال و به بهانه خوشگذراني به اين محل هاي شيطاني کشانده و وجوه نقد و موبايل و وسايل قيمتي آنها را سرقت نمايند. لذا به هيچ وجه بدون مشورت با مدير کاروان يا مدير ثابت به مکان هاي نامعلوم تردد ننماييد.
    8 . براي رعايت بهداشت، خود بازرس کاروان خود باشيد تا سلامتي همه تضمين شود.
    تمامي کاروان ها موظفند که نسبت به تعويض ملافه هر دو روز يکبار و نظافت هر روز اتاقها اقدام کنند.
    9 . هيچ کارواني حق ندارد از ظروف ملاميني و شکسته و لب پر استفاده کند، زيرا باعث انتقال بيماري هاي مختلف مي شود.
    10. همه کارکنان و آشپزها براي رعايت بهداشت موظف هستند که از کلاه و دستکش يکبار مصرف و ماسک استفاده کنند که در حين کار باعث انتقال بيماري به زائرين نشوند.
    11. همه کارکنان و آشپزها مي بايست کارت گواهي سلامت و بهداشت که عکس دار و جديد باشد را داشته باشند و در محلي که قابل رؤيت براي زائرين باشد، نصب نمايند.
    12. در طول مسيرهاي زميني هيچ کس حق ندارد در کنار پارک ها، محل هاي عبوري و... اطراق و نسبت به تغذيه زائرين اقدام نمايد. حتماً مي بايست در رستوران هاي مناسب بين راهي که قبلاً شناسايي شده و رعايت بهداشت و سلامتي مي شود، زائرين را تغذيه نمايند.
    13. از خوردن و آشاميدن آب و مواد غذايي خارج از هتل خصوصاً دست فروش ها جداً خودداري نماييد. مگر اينکه آب بطري پلمپ شده باشد.
    14. پول و اشيا قيمتي خود را به صندوق امانات هتل بسپاريد و رسيد دريافت کنيد.
    15. هنگام خروج از هتل حتماً کارت هتل و کارت شناسايي خود را همراه داشته باشيد.
    16. از همراه داشتن طلا و زيور آلات، چک پول، شناسنامه، کارت ملي،
    دفترچه بيمه، اوراق بهادار و نظاير آن در اين سفر خودداري فرماييد.
    17. حداقل 4 ساعت قبل از پرواز در محل فرودگاه و 2 ساعت قبل از حرکت اتوبوس (در سفرهاي زميني) در محل مد نظر کاروان حضور داشته باشيد.
    18. بدون اطلاع و هماهنگي مدير راهنما از مجموعه کاروان جدا نشويد.
    19. حداکثر بار مجاز هر زائر 25 کيلوگرم مي باشد بيش از آن شامل پرداخت وجه اضافه بار مي شود.
    20. حمل، نگهداري و مصرف مواد مخدر در سوريه مجازات سنگيني در پي خواهد داشت.
    21. در هنگام تبديل ارزها دقت کافي را بنماييد و از صرافي هاي معتبر پول مورد نياز خود را تهيه نماييد.
    22. آب هاي لوله کشي شهر دمشق غير بهداشتي و غير قابل شرب مي باشد، خصوصاً در منطقه زينبيه دمشق.
    23. از همراه داشتن وسايل تيز و برنده و وسايل اسباب بازي هاي جنگي در ساک دستي همراه خود در سفرهاي هوايي خودداري و آن را به قسمت بار تحويل دهيد.
    24. ساعات استفاده از سالن غذا خوري را رعايت نماييد.
    25. رعايت حال همسفران خصوصاً افراد پير و سالخورده را بنماييد
    26. در هنگام خروج از هتل کليد اتاق را تحويل قسمت استقبال هتل دهيد.
    27. تهيه ارز مورد نياز به عهده زائر بوده و کارگزار هيچگونه مسئوليتي در اين قبال نخواهد داشت.
    28. هزينه هاي تلفن در ايران و سوريه، اضافه بار و اياب و ذهاب خارج از برنامه به عهده خود زائرين مي باشد.
    29. درجه بندي هتل هاي سوريه بر اساس استانداردهاي بين المللي نمي باشد و با توجه به شرايط سوريه درجه بندي گرديده است.
    30. شماره تلفن هاي ضروري خود و يکي از بستگان نزديک خود که در صورت لزوم در دسترس مي باشند را در اختيار کارگزار قرار دهيد.
    31. در صورت داشتن سابقه بيماري با پزشک خود مشورت و داروهاي لازم را به اندازه طول سفر همراه داشته باشيد.
    32. پول رايج سوريه لير سوري است که هر لير معادل بيست و دو تومان مي باشد لذا توصيه مي شود در انجام مخارج اين نکته را در نظر داشته باشيد.
    33. طبق قانون کشور سوريه هر زائر در هنگام خروج از سوريه بايد مبلغ 1500 لير سوري يعني معادل حدود سي و پنج هزار تومان پرداخت نمايد که اين هزينه بعهده زائرين محترم است لذا توجه داشته باشيد که از ابتداي سفر اين مبلغ را براي خروج هر نفر کنار بگذاريد.
    34. در صورت بروز هرگونه مشکل در سوريه به دفتر نمايندگي سازمان واقع در ميدان مرجع دمشق و در ايران وسيله نامه به مديريت حج و زيارت استان مربوطه منعکس فرماييد.
    35. طبق دستور سازمان همه کاروانها موظف هستند زائرين خود را نزد يکي از شرکتهاي بيمه معتبر کشور بيمه عمر و حوادث نمايند و همچنين بايد سرانه هزينه خدمات پزشکي در سوريه که براي رفاه حال زائرين پيش بيني شده پرداخت نمايند.
    البته هزينه موارد فوق بعهده زائرين است.
    36. کليه زائران عزيز بايد به موارد فوق نظارت کافي داشته باشند تا دچار مشکل و يا بيماري نشوند.
    37. براي استفاده در مواقع ضروري لازم است هر نفر حداقل سه قطعه عکس همراه داشته باشد.
    38. نمونه قرارداد بيمه عمر و حوادث زائرين جهت اطلاع در سايت موجود است.

    برنامه ملاقات عمومي مديران ارشد سازمان حج و زيارت اعلام شد
    ملاقات عمومي مديران ارشد سازمان حج و زيارت طبق برنامه قبلي ادامه دارد و علاقه مندان مي توانند در روزهاي معين به ديدار بي واسطه و مستقيم با آنها بپردازند.به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، بر طبق برنامه ، ملاقات مستقيم معاون وزير و رييس سازمان حج و زيارت هر هفته روزهاي سه شنبه از ساعت 14 تا 17 انجام مي گيرد و كليه همكاران او و نيز زائران و مديران كاروانها و تمامي افرادي كه به نحوي با سازمان حج و زيارت در ارتباط كاري هستند و يا حتي نظر و طرحي براي بهبود امور اين سازمان دارند مي توانند با وي ديدار داشته باشند.
    براي سهولت امور و تنظيم فرصت ، ملاقات كنندگان مناسب است قبلا با تلفن 64512510 تماس داشته باشند. علاوه بر ديدار حضوري ، افراد مي توانند مطالب و نقطه هاي خود را براي اطلاع رياست سازمان حج و زيارت به پست الكترونيكي . این نشانی پست الکترونیک دربرابر spambot ها و هرزنامه ها محافظت می شود. برای مشاهده آن شما نیازمند فعال بودن جاواسکریپت هستید ارسال نمايند. ملاقات عمومي معاون حج و عمره سازمان حج و زيارت نيز طبق برنامه روزهاي سه شنبه هر هفته صورت خواهد گرفت . ساعت اين ملاقات 14 تا 16 روزهاي سه شنبه تعيين شده است . براي تماس با وي نيز پست الكترونيكي . این نشانی پست الکترونیک دربرابر spambot ها و هرزنامه ها محافظت می شود. برای مشاهده آن شما نیازمند فعال بودن جاواسکریپت هستید اختصاص يافته است.
    بنابر خبر ، معاون پشتيباني و اداري مالي سازمان حج و زيارت نيز روزهاي زوج هفته از ساعت 14 تا 16 ملاقات عمومي دارد و ديدار عمومي مسئول اداره كل بازرسي ، ارزيابي عملكرد و امور كارگزاران سازمان نيز روزهاي دوشنبه از ساعت 8 تا 12 صورت مي گيرد و ملاقات عمومي مديران حج و زيارت استان ها هم از طريق دفاتر آنها هماهنگ مي شود.علاقه مندان همچنين مي توانند يادداشت هاي شخصي خود را براي مديريت پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زيارت به آدرس پست الكترونيكي این نشانی پست الکترونیک دربرابر spambot ها و هرزنامه ها محافظت می شود. برای مشاهده آن شما نیازمند فعال بودن جاواسکریپت هستید ارسال نمايند.

    هيات پنج نفره کمسيون فرهنگي مامور رسيدگي به مشکلات زائران عتبات شد
    به گزارش ايرنا اين هيات در پي برگزاري نشست مشترک ميان اعضاي کمسيون فرهنگي مجلس، مسئولين سازمان حج و زيارت، وزارت کشور و نيروي انتظامي ،تشکيل و مامور سفر به عراق براي ارزيابي و ارايه گزارش به کمسيون فرهنگي مجلس شد.
    حجت الاسلام و المسلمين «حسن ملک محمدي » عضو کمسيون فرهنگي مجلس در اين زمينه به خبرنگار اجتماعي ايرنا، گفت: اين هيات در اولين فرصت به عراق اعزام مي شوند و مشکلات زائران ايراني را از مناظر مختلف مورد بررسي قرار مي دهند و در بازگشت گزارش جامعي در اين خصوص براي تصميم گيري به مسئولين ارائه خواهد شد.
    نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: در صورت تداوم مشکلات گزارش شده در عراق، احتمال جلوگيري از عزيمت زائران ايراني براي مدتي به عتبات عاليات وجود دارد. ملک محمدي با اشاره به نشست مشترک اعضاي کمسيون فرهنگي، مسئولين حج و زيارت و وزارت کشور، تصريح کرد :تلاش داريم با وجود اشتياق فراوان ميان زائران براي سفر به عتبات عاليات، تشرف به اين اماکن سازماندهي شود و اعزام آنها متناسب با عزت اسلامي و جايگاه و منزلت رفيع ملت شريف ايران صورت گيرد.
    عضو کمسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با تقبيح برخورد نيروهاي انگليسي و برخي مامورهاي عراقي در تفتيش زائران و اثاثيه آنها در فرودگاه نجف، گفت: بررسي مشکلات به وجود آمده در سفر هوايي زائران به عراق و نحوه برخورد طرف عراقي با مسافران ايراني در دستور کار جدي هيات پنج نفره قرار دارد . به گفته وي سفر هوايي به عتبات نيزدر صورت تامين خواسته هاي ايران برقرار خواهد شد.

    هيأت گردشگري عراق علت کاهش زائران ايراني را با وزارت خارجه کشورش بررسي کرد.
    وي اضافه کرده است که کاروان هاي زيارتي بعد از اخذ جواز از سه نهاد قانوني شامل هيات عالي گردشگري و دو وزارتخانه کشور و خارجه، حق ورود به خاک عراق را دارند. جبوري تاکيد کرده است که بايد تسهيلات لازم را براي ورود زائران ايراني فراهم کرد و نسبت به رفع مشکلات در اين زمينه اقدام شود. زيرا گردشگري ديني از منابع مهم درآمدي عراق است
    بغداد- هيات عالي گردشگري عراق وابسته به وزارت گردشگري اين کشور علت کاهش محسوس زائران ايراني عتبات عاليات را با وزارت خارجه کشور متبوعش بررسي کرد. خبرگزاري عراق(واع) به نقل از خبرنگار خود نوشته است که تعداد زائران ايراني عتبات عاليات به دليل اقدام وزارت خارجه عراق در تعليق صدور رواديد براي آنها ، به طور چشمگيري کاهش يافته است.
    اين منبع خبري به نقل از «نجاح محمد الجبوري » مدير گروه سياحتي در هيات عالي گردشگري عراق آورده است که وزارت خارجه عراق اخيرا از صدور رواديد براي 9 شرکت اصلي انتقال زائران در ايران خودداري کرده، امري که باعث کاهش چشمگير زائران ايراني عتبات عاليات شده
    است.

    نماينده مجلس: براي رفع مشکلات زائران ايراني در عراق تلاش مي کنيم .
    یاسوج - نماينده مردم شهرستان هاي بويراحمد و دنا در مجلس شوراي اسلامي گفت: نمايندگان مجلس براي رفع مسائل و مشکلات زائران ايراني عتبات عاليات عراق از هيچ تلاشي فروگذار نمي کنند.
    دکتر ستار هدايت خواه در گفت و گو با ايرنا افزود: کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي براي بررسي هر چه بيشتر مشکلات زائران عتبات عاليات در عراق اقدام به تشکيل هيات پنج نفره کرده است. وي بيان کرد: بر اساس گزارش هاي رسيده از عتبات عاليات، زائران ايراني با معضلات متعددي از قبيل برخورد نامناسب ماموران عراقي در مرز و در شهرهاي اين ک شور و کمبود امکانات رفاهي و بهداشتي مواجه هستند.
    عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: رفع برخي از مسائل زائران عتبات عاليات نيازمند انجام برخي هماهنگي هاي لازم در داخل کشور از طريق وزارت امور خارجه است. هدايت خواه اظهار داشت: در صورتي که عراق و مسوولان اجرايي اين کشور رفتار خود را در قبال زائران ايراني اصلاح نکنند، براي مدتي هيچ زائر ايراني به اين کشور اعزام نخواهد شد. وي عنوان کرد: سازمان هاي حج و زيارت و وزارت خانه هاي امور خارجه، راه و ترابري و کشور از جمله نهادهاي اجرايي کشور هستند که ضروري است براي رفع معضلات زائران عتبات عاليات تلاش کنند.

    اعزام انفرادي زائران به عتبات عاليات از اول مرداد ممنوع مي شود
    به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا از دست اندرکاران حوزه زيارتي کشور، برنامه ممنوعيت اعزام انفرادي افراد به عتبات عاليات در عراق در پي مصوبه اخير وزارت کشور اجرا مي شود .بر اساس اين مصوبه و به منظور تامين امنيت زائران و استفاده بهينه از امکانات در طول سفر زيارتي از اعزام انفرادي و صدور ويزا جلوگيري مي شود.
    حضور انفرادي زائران در عراق در طول سال هاي اخير که غالبا در فرآيندي غير رسمي صورت مي گيرد با مشکلاتي براي هموطنان همراه بوده که در برخي موارد حتي منجر به دستگيري و يا مجروح و مصدوم شدن آنها شده است.

    زائران عتبات عاليات که مواد مخدرهمراه داشته باشند، دستگير مي شوند
    به گزارش خبرنگار ايرنا از سازمان حج و زيارت، نماينده وزارت جهانگردي عراق گفت :طبق مصوبه جلسات مسئولين پايانه عراق مقرر شده که از اين پس چنانچه از هر زائري مواد مخدر کشف و ضبط شود دارنده و مدير کاروان بازداشت و زائران نيز به ايران بازگردانده مي شوند.
    سازمان حج و زيارت از زائراني که براي رفع بيماري مواد مصرف مي کنند خواست که قبل از انجام سفر خود را براي يک هفته مهيا کنند و براي خود و ساير زائران کاروان ايجاد زحمت نکنند .حمل داروهاي خاص و مواد توسط برخي زائران ايراني در قالب سفرهاي عمره و تمتع نيز منجر به دستگيري تعدادي در عربستان شده است.
    بر اساس قوانين عربستان حمل و نگهداري مواد مخدر و يا داروهايي که در تعاريف مخدر مي گنجد، جرم و با محکوميت هاي شديدي همراه است .بيش از 100 زائر ايراني هم اکنون در زندان هاي عربستان به دليل حمل و يا نگهداري داروهاي خاص و مخدر به سر مي برند.
    حادثه ديدگان وقايع تروريستي عراق، تحت پوشش بنياد شهيد و امور ايثارگران قرار مي گيرند با توجه به متن فرمان مقام معظم رهبري و ايفاد نامه نماينده محترم ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني، مبني بر تحت پوشش قرار دادن آن دسته از زائران عتبات عاليات که بر اثر بمب گذاري عناصر تندرو و وابسته به بيگانه در عراق، دچار حادثه مي شوند؛ حسين دهقان، معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران، با استناد به بند 15 ماده 2 آيين نامه مصاديق عملي شهيد و خانواده هاي شاهد، به رؤساي بنياد شهيد و امور ايثارگران استان ها دستور داد که در اسرع وقت، براي رسيدگي به امور اين شهدا و جانبازان، اقدام نمايند.
    براي تکميل و ارسال مدارک شهدا، تهيه موارد زير الزامي است:
    1 . گواهي شهادت از سوي سازمان حج و زيارت استان محل سکونت
    2 . مدارک مثبته وقوع حادثه
    3 . فرم تحقيق سه برگي
    4 . جواز دفن
    5 . تصوير صفحه اول شناسنامه
    6 . تصوير خواناي کارت ملي
    در ضمن براي جانبازان عزيز، برابر دستورالعمل ابلاغي 39598 / 400 مورخ 12 / 9/ 1384 ، پرونده تشکيل خواهد شد.
    دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی امور زائران(مستقر در وزارت کشور) اعلام کرد : تردد زائران دارای روادید انفرادی به عتبات عالیات از اول مرداد ممنوع می شود.
    به گزارش واحد مرکزی خبر ، در اطلاعیه این ستاد آمده است : به اطلاع هموطنان گرامی که به منظور زیارت عتبات عالیات عازم کشور عراق هستند؛ می رساند با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در ستاد عالی هماهنگی امور زائران و به منظور ایجاد وحدت رویه و رفع مشکلات موجود، از اول مرداد تردد زائران با روادید انفرادی و خارج از کاروان های مجاز سازمان حج و زیارت از مرزهای رسمی اعم از هوایی و زمینی کشور ممنوع است و نیروی انتظامی از تردد آن افراد جلوگیری به عمل خواهد آورد. بدیهی است افرادی که بدون رعایت موضوع به مرزهای یاد شده مراجعه کنند، از مبادی مرزی بازگردانده خواهند شد.

    15 زائر ایرانی که بر اثر حادثه واژگونی اتوبوس در مسیر مرز خسروی به بغداد زخمی شدند در بیمارستانهای سلیمانیه و خانقین بستری اند.
    به گزارش واحد مرکزی خبر ، معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: این اتوبوس حامل 48 زائر ایرانی از استان مازندران بود که بر اثر تریکدگی لاستيک واژگون شد. حسین اکبر یافزود: در این حادثه 40 نفر از سرنشینان اتوبوس زخمی شدند که 15 نفر از آنان به بیمارستان منتقل و بقیه نیز به صورت سرپایی درمان شدند و به سفر خود ادامه دادند.
    وی اضافه کرد: در صورت لزوم زخمی ها یحادثه برای ادامه درمان به کشور منتقل خواهند شد.
    طوفان های شن در بغداد و نجف سبب شده است زائران عتبات عالیات مدت ها در فرودگاه منتظر بمانند.
    به گزارش واحد مرکزی خبر، سعید حسامی در مراسم افتتاح خط هوایی گرگان یکش افزود: طوفان های شن در بغداد و نجف که مقصدهای پروازی جمهوری اسلامی ایران به عراق است، سبب شده است زایران عتبات عالیات مدت ها در فرودگاه منتظر بمانند.
    سعید حسامی همچنین از برقراری پروازهای عتبات عالیات خبرداد و گفت: این پروازها به علت توافق نکردن مسئولان سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و هواپیمایی کشور عراق قطع شده بود که پس از مدت کوتاهی مجددا برقرار شده است.
    دوازده مجروح حادثه واژگونی اتوبوس حامل زائران ایرانی در شمال عراق از طریق مرز باشماق به مراکز درمانی استان کردستان منتقل شدند.
    به گزارش واحد مرکزی خبر از بغداد ؛ کی نفر از مجروحان این حادثه که در حالت کما به سر می برد ، در بیمارستان سلیمانیه تحت مداوا قرار دارد.
    این اتوبوس حامل 44 زائر ایرانی در نزديکی شهر خانقین واقع در يکصد و هفتاد یکلومتری شمال شرق بغداد بر اثر تریکدن لاستيک دچار حادثه شد.
    این زائران به صورت شخصی(خارج از پوشش سازمان حج و زیارت) از استان مازندران به عراق سفر کرده بودند که پس از زیارت عتبات عالیات ، در مسیر بازگشت به ایران دچار سانحه شدند.
    مسافری سرپرست سرکنسولگری کشورمان در سلیمانیه درگفت گو با خبرنگار واحد مرکزی خبر در بغداد گفت: مجروحان این سانحه با همکاری خوب مسوولان حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به رهبری جلال طالبانی در بیمارستان شهرهای سلیمانیه و کلار تحت درمان قرار گرفتند و دوازده نفر از آنان امروز با هماهنگی مسوولان استان کردستان ایران ، برای ادامه درمان به کشور منتقل شدند.
    مسافری افزود: 31 زائر دیگر که در بیمارستان شهر کلار به صورت سرپایی مداوا شدند فردا از طریق مرز خسروی به ایران منتقل خواهند شد.

    از محل نذورات مردم استان مركزي صورت گرفت:
    ارسال 12 تخته فرش از استان مرکزي به عتبات عاليات
    رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات استان مركزي از ارسال 12 تخته فرش نفيس به همراه يك دستگاه قاليشويي از اين استان به كربلاي معلا خبر داد. محمدحسن آصفري در گفت وگو با خبرنگار «شبکه خبر دانشجو » در اراک، گفت: ارزش دستگاه قاليشويي 150 ميليون ريال و ارزش تخته فرشها نيز 60 ميليون ريال است كه از محل نذورات مردمي استان مركزي خريداري شده است.
    وي با بيان اين كه اين نذورات در قالب يك كاروان از شهرستان خمين وارد اراك شده، تصريح کرد: اين كاروان با توقف در شهرهاي استان سه شنبه 23 تير ماه جاري عازم كربلاي معلا مي شود.
    آصفري با اشاره به اقدامات اين ستاد در عراق گفت: اين ستاد هم اكنون پروژه عظيم ساخت دارالشفای امام سجاد(ع) را در كربلا در دست اقدام دارد كه اعتبارات ساخت آن از محل نذورات مردمي تأمين مي شود.
    رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات استان مركزي از برگزاري گردهمايي خيران استان مرکزي خبرداد و افزود: اين گردهمايي شهريور ماه جاري با هدف شناسايي افراد خير و نيكوكار استان مركزي به منظور كمك در بازسازي عتبات عاليات برگزار مي شود.
    وي گفت: در حال حاضر اين ستاد در شهرهاي اراك، شازند، محلات و مهاجران شعبه دارد.

    رئيس سازمان هواپيمايي بركنار شد
    خبرگزاري فارس: كاپيتان حسين خانلري از سمت رياست سازمان هواپيمايي كشوري عزل شد.
    طي حكمي از سوي حميد بهبهاني وزير راه و ترابري، امروز «علي ايلخاني « به عنوان سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري منصوب شد. اين گزارش حاكي است قبل از اين، كاپيتان حسين خانلري رياست سازمان هواپيمايي كشوري را بر عهده داشت. به گزارش فارس پيش از اين در اخبار رسان هها، از علي ايلخاني به عنوان مشاور امنيتي سازمان هواپيمايي كشوري ياد مي شد. بر اساس اين گزارش مراسم توديع كاپيتان خانلري و معارفه علي ايلخاني، سه شنبه 88 / 4/ 23 در محل سازمان هواپيمايي كشوري برگزار خواهد شد.
    اين گزارش حاكي است رضا جعفرزاده سخنگوي سازمان هواپيمايي كشور در گفت و گو با خبرنگار فارس، تغيير مديريت در اين سازمان را تأييد كرد.

    اعزام چهارمين كاروان زيارتي مددجويان به عتبات عاليات
    به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا 36 » نفر از مددجويان تحت حمايت كميته امداد امام(ره) استان همدان در قالب چهارمين مرحله از اعزام كاروان ابرار براي زيارت عتبات عاليات به كشور عراق اعزام شدند.
    كاروان مذكور را 3 نفر از امدادگران، يك نفر مدير كاروان و يك نفر روحاني همراهي م يكنند. مددجويان اعزامي در طول 7 روز اقامت در عراق به كربلاي معلا و نجف اشرف مشرف خواهند شد. مددجويان اعزامي از بين خانواده هاي سادات كه در زمين ههاي خودكفائي و فرهنگي حائز رتبه برتر استاني در بين مددجويان بوده اند، انتخاب شده اند. كميته امداد امام(ره) استان همدان براي اعزام اين مرحله از مددجويان به عتبات عاليات بيش از 130 ميليون ريال اعتبار پيش بيني كرده است.
    براي جلوگيري از اعزام غير قانوني به عتبات پيشنهاد شد مهر حج و زيارت و گردشگري به ليست مسافران اضافه شود
    در جلسه كارگروه ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران پيشنهاد شد تا براي جلوگيري از اعزام غي رقانوني
    به عتبات عاليات، مهر حج و زيارت و گردشگري به ليست مسافران كه پايانه صادر مي كند، اضافه شود. به گزارش خبرگزاري فارس از شهرستان ساري، يكي از مباحثي كه در جلسه كارگروه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران مطرح شد، موضوع سفرهاي گروهي غيرمجاز به عتبات عاليات و بعضاً سوريه بوده است كه پس از بحث و بررسي موضوع مورد اشاره مقرر شد در صورت بررسي و تاييد اين موضوع در سطوح ملي، مهر سازمان حج و زيارت و گردشگري به ليست مسافران كه پايانه صادر مي كند، اضافه شود.
    مدير حج و زيارت استان مازندران در اين جلسه با اشاره به اين كه تاكيد مقام معظم رهبري به متولي گري سازمان حج و زيارت به امور مربوط به سفرهاي زيارتي است، گفت: حتي افرادي خارج از سازمان گردشگري و حج و زيارت اقدام به ثبت نام و اعزام مسافران مي كنند كه اين كارها غي رقانوني است.
    حبيب الله ساداتي تصريح كرد: گزارشهايي هم در مرز خسروي داريم كه افر اد به صورت تك فروشي اقدام به مسافرت مي كنند.
    وي درباره يك حادثه رانندگي توسط اين افراد كه از قائمشهر به سمت عتبات سفر كردند، تصريح كرد: در سه روز اخير اتوبوسي از قائمشهر به سمت بغداد حركت كرد كه در شهر بغداد دچار سانحه رانندگي شدند و مهمتر اين كه افراد زيرپوشش اين تور غير قانوني براي گزارش سفر غير قانوني به سازمان متولي مراجعه نكردند.

    با وجود مشاهده مواردي از بيماري آنفلوانزاي خوكي در عراق
    اكبري: دليلي براي لغو سفر به عتبات عاليات وجود ندارد
    حسين اكبري در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس درباره شيوع بيماري آنفلوانزاي جديد(خوكي) در عراق گفت:
    چندين مورد از اين بيماري در عراق نيز مشاهده شده است.
    رئيس عتبات عاليات سازمان حج و زيارت ادامه داد: البته آمار دقيق نيست و بنده نيز به صورت غير رسمي اين آمار را شنيده ام.
    اكبري در پاسخ به اين پرسش كه احتمال لغو سفر زائران به عتبات عاليات با توجه به شيوع آنفلوانزاي جديد(خوكي) وجود دارد؟ گفت: در اين باره بايد مقامات ذي صلاح تصميم گرفته و به ما ابلاغ كنند.
    رئيس عتبات عاليات سازمان حج و زيارت اظهار داشت: هنوز موردي بر لغو سفر زائران ايراني به عتبات عاليات به ما ابلاغ نشده و همچنان سفرها ادامه دارد.

    معاون عتبات عاليات سازمان حج و زيارت كشور گفت: حدود يك ششم پروازهاي زائران ايراني به عتبات عاليات به دليل عدم صدور مجوز از سوي عراق لغو شده است.
    حسين اكبري در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس با اشاره به اين كه از مجموع 314 پرواز كه بايد از ايران به سمت عراق انجام مي شد، 61 پرواز به دليل عدم صدور مجوز لغو شد، گفت: همچنين 2 1 پرواز نيز به دليل بدي آب و هوا لغو شده است.
    وي درباره لغو سفر هوايي زائران ايراني به عتبات عاليات گفت: براي آغاز مجدد پروازهاي هوايي بايد سازمان هواپيمايي كشور دو شاخص را به ما اعلام كند. آن دوشاخص عبارتند از دريافت مجوز يك ماهه از عراق و تعيين ميزان ظرفيت دقيق جهت اعزام زائر. اگر سازمان هواپيمايي مجوز پرواز يك ماهه را از عراق دريافت و همچنين ميزان دقيق ظرفيت اعزام را نيز مشخص كنند، از روز بعد آن پروازها را آغاز مي كنيم.
    وي ادامه داد: سازمان هواپيمايي كشور بايد براي پرواز زائران از مسئولان عراقي حداقل مجوز يك ماهه دريافت كند تا پروازهاي زائران لغو نشود.
    وي با اشاره به اينكه براي لغو پرواز زائران ايراني به عتبات عاليات تدابيري صورت گرفته بود، گفت: از زائران تعهد گرفته بوديم كه در صورت لغو پروازها آنها را زميني به عتبات عاليات اعزام خواهيم كرد.

    معاون عتبات عاليات در گفت و گو با فارس:
    اعزام زائران عتبات عاليات به كاظمين و سامرا دوباره آغاز شد و از اين پس تقريباً تمام زائران ايراني عتبات عاليات به كاظمين نيز اعزام ميشوند و حدود 50 درصد آنان به سامرا هم مي روند

    حسين اكبري در گف توگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: به دليل انفجارهاي اخير ،برنامه كاظمين و سامراء از برنامه زيارتي زائران ايراني حذف شده بود. ولي دوباره اين برنامه را در دستور كار قرار داده ايم و از اين پس تقريباً تمام زائران را به كاظمين و نيمي از زائران را به سامرا هم اعزام مي كنيم.
    وي با اشاره به اين كه از روز يكم تيرماه، پيش ثبت نام براي اعزام جديد زائران به عتبات عاليات شروع شده بود، گفت: به افرادي كه در دور قبل ثب تنام كرده و در قرعه كشي نام آنها در نيامده بود، اشاره كرد و گفت: به آنها اعلام كرده ايم نياز به ثبت نام مجدد ندارند و اسم آنها را در ليست قرعه كشي اين بار شركت خواهيم داد. ليست و اسم اين افراد و ترتيب گروهي آنها موجود است و در اين دوره از قرع هكشي آنها را شركت مي دهيم.
    ظرفيت اعزام به عتبات روزانه 3 هزار نفر است و در ثبت نامهاي جديد سفر هوايي وجود ندارد. معاون عتبات عاليات سازمان حج و زيارت كشور اظهار داشت: اعزامهاي جديد از 4 مرداد تا آخر شهريور انجام مي شود.

    معاون مركز عتبات عاليات جمعيت هلال احمر :هيچ موردي از آنفلوانزاي خوكي بين زائران سوريه مشاهده نشده است
    علي حيدري در گف توگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا » گفت : مراكز درماني عتبات عاليات هلا لاحمر سوريه آمادگي كامل دارند كه در صورت مشاهده هرگونه علائم بيماري آنفلوانزاي خوكي، اقدامات لازم را انجام دهند، افزود: سازمان بهداشت جهاني براي نخستين بار در دنيا جهت بيماري آنفلوانزاي خوكي همه گيري عمومي اعلام كرده است.
    حيدري خاطرنشان كرد: مراكز عتبات عاليات جمعيت هلال احمر ايران در سوريه در زمينه آموزش و آگاهي رساني به كادر درماني و زائران، اقدامات پيش گيرانه خود را آغاز كرده است.

    معاون عتبات عاليات جمعيت هلال احمر از درمان رايگان 4 هزار زائر عتبات عاليات سوريه توسط اين جمعيت در خرداد گذشته خبر داد.
    علي حيدري با اشاره به اين كه مركز پزشكي عتبات عاليات هلال احمر در شهرهاي دمشق و زينبيه درمانگاههايي را براي زائران ايراني احداث كرده است، گفت: شهرهاي دمشق و زينبيه در حال حاضر هر كدام با يك درمانگاه زائران ايراني را پوشش درماني مي دهند.
    وي با بيان اين كه مركز پزشكي عتبات عاليات هلال احمر در آينده اي نزديك براي دمشق و زينبيه قصد دارد آزمايشگاه مجهزي را احداث كند، افزود: درمانگاههاي شهرهاي دمشق و زينبيه به صورت شبانه روزي خدمات خود را به زائران ايراني ارائه مي كنند.
    حيدري با اشاره به اين كه در صورتي كه برخي از زائران به درمانهاي بيشتري احتياج داشته باشند آنان را به بيمارستانهاي سوريه منتقل مي كنيم، تصريح كرد: مركز پزشكي عتبات عاليات به وسيله پزشكان ايراني كه مسلط به زبان عربي هستند و در بيمارستانهاي سوريه حضور دارند، به زائران ايراني در جهت معالجات بيشترشان ياري مي دهند.
    وي خاطرنشان كرد: براي سهولت در انتقال زائران به بيمارستانهاي سوريه مركز پزشكي عتبات عاليات در نظر دارد آمبولانسي را خريداري كند.
    نماينده شركت شمسا در نجف گفت: روزانه 75 كاروان از طريق سازمان حج و زيارت به عراق اعزام م يشوند و همين تعداد نيز كاروان زائران انفرادي به عراق اعزام م يشوند كه حضور آنان براي زائران سازمان حج و زيارت مشكل آفرين است.
    حميد سپيددشتي، نماينده شمسا (شركت مركزي دفاتر خدمات زيارتي سراسر ايران) در نجف در گفت و گو با خبرنگار اعزامي فارس به عتبات عاليات گفت: شهر نجف را به 6 منطقه تقسيم كرده ايم و براي هر منطقه يك ناظر معين كرده تا بر روي اقدامات انجام شده نظارت كنند.به گفته سپيد دشتي، هريك از اين مديران و ناظران 15 تا 20 هتل را تحت نظارت خود دارند.
    وي گفت: با تعدادي شركت عراقي قرارداد بسته و آنها تعيين مي كنند كه كاروانها به كدام هتل بروند و محل اقامت و اتوبوس زائران را نيز آنها مشخص مي كنند. اگر هتل كارواني در كربلا نزديك حرم باشد، در نجف دور از حرم قرار م يگيرد و در اين زمينه برنامه ريزي لازم را انجام داده ايم.
    وي درباره پروازهاي هوايي به عتبات عاليات گفت: گروهي از زائران به دليل ناتواني جسمي نم يتوانند زميني به عراق سفر كنند و عده اي ديگر تمايل ندارند كه اين مسير را زميني بروند، اما با توجه به وضعيت پروازها در جلسه هاي توجيهي به زائران درباره لغو سفرها و معطلي در فرودگاه مواردي را عنوان مي كنيم.
    به گفته سپيد دشتي، بسياري از افراد توقع دارند وقتي پروازهاي عراق برقرار شده است يعني شرايط سفر همانند عربستان است، درحالي كه سفر هوايي هيچ تفاوتي با سفر زميني عراق ندارد و تفاوت هزينه در مبلغ بليت پرواز و يك شب اقامت در كاظمين است و ديگر هزينه‌ها با سفر زميني فرقي نمي‌كند.
    نماينده شمسا در نجف با اشاره به اين كه فرودگاه بغداد با توجه به شرايط امنيتي موجود از 12 شب تا 5 صبح تعطيل است، گفت: بنابراين وقتي پروازها لغو مي شوند، زائران بايد اين فرودگاه را ترك كنند تا مسئولان پيگير انجام پرواز در صبح باشند اما گاهي زائران اصرار مي كنند، در فرودگاه بمانند.
    وي يادآور شد: روزانه 75 كاروان از طريق سازمان حج و زيارت به عراق اعزام م يشوند و همين تعداد نيز كاروان زائران انفرادي به عراق اعزام مي شوند.
    سپيد دشتي گفت: با اعزام زائران انفرادي به عراق هت لهاي خوب از اختيار سازمان حج و زيارت خارج شده اند، چرا كه زائران ايراني پول بيشتري به هتلها مي دهند و آنها ترجيح مي دهند، هتل ها را در اختيار آنها قرار دهند. نماينده شمسا در نجف در بخش ديگر سخناش با اشاره به اين كه ايران 3 درمانگاه و يك آمبولانس در نجف دارد، گفت: يك آمبولانس در صورت وقوع حوادث كفايت نمي كند؛ به همين علت با مسئولان شهر نجف براي دريافت خدمات بهداشتي و دسترسي به آمبولانس هماهنگ هستيم.

    .