• امروز جمعه 2 آذر 1403
  •  
     

     


     
     
     
     
     
     

    شمسا در سرزمين پيامبران: تاريخچه نمايندگي شركت مركزي دفاتر خدمات زيارتي سراسر ايران(شمسا) در سوريه

    نامه الکترونیک چاپ

    حضور مستمر و چشم گیر و کسب تجارب فراوان و تربیت نیروهای فعال و با تقوی در امر عتبات عاليات از يك سو و گزارشات واصله از سوريه كه بيان گر وجود مشكلات عديده و عدم رفاه حال زائرين عقيله بني هاشم بود، ازسوي ديگر مسئولین شمسا را بر آن داشت تا به فکر حضور درسرزمين پيامبران باشند. اين تفكر مورد تاييد وتشويق مسئولين سازمان حج و زیارت در امور عتبات عالیات و سوریه قرار گرفت وبا توجه به تجارب آقاي مهدي پريدل از اعضاي هيأت مديره شمسا در مورخه 27/10/86 به ايشان مأموریت داده شد که با اختیارات کامل در سوریه حضور پیدا کرده وضمن همکاری و ايجاد تعامل و تعاون با نماینده محترم سازمان حج و زیارت درسوريه جناب آقای عسگری، نمايندگي شركت شمسا در سوريه را جهت ارائه خدمات هرچه بهتربه زائرین حرم حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) راه اندازی نماید. سپس از مدیران شرکت‌های مرکزی استان‌ها نیز دعوت به عمل آمد که برای هرچه بهتر برگزار شدن این مأموریت، در سوریه حضور فعال داشته باشند. در این میان استان‌هایی چون خراسان رضوی، یزد، مازندران، اصفهان، و تهران در صحنه حاضر شده وبا پذيرفتن مسئولیت رفاه زائرين استان هاي خود به نحوي فعالانه وتأثير گذار مشغول خدمت شدند. جناب آقاي مهدی پریدل نماینده شرکت شمسا در سوریه با تجربه‌ایی که در راه‌اندازی امور زیارتی عتبات عالیات داشتند تعدادی از هتل‌هاي مناسب شهر دمشق و زینبیه را شناسائی و از شرکت مرکزی شمسا درخواست اعزام گروه ناظرين مسكن جهت اجاره هتل‌ها را نمودند. این گروه از ناظرين با توجه به تجربيات خود در امور اجاره منازل و هتل ها در عربستان سعودی و عراق، در سوریه حضور پیدا کرده و هتل‌های معرفی شده را ارزیابی، قیمت گذاری و تنظیم قرارداد نمودند که پس از تأیید مدیر عامل شرکت مرکزی شمسا جناب آقاي مصطفي مهذب هتل‌هاي مورد نظر در اختیار نماینده شمسا در سوریه قرار گرفت.
    هتل‌های انتخاب شده در شهر دمشق هتل عمر خیام، هتل قیروان، هتل قرطاجه و ساختمان‌های انتخاب شده در زینبیه ابراج الکریم 2، سفیر الحسین، جنة الحسنین، جوهر الطیبه، المیقات، الفیحاء، جعفری و طیبة السوئیت که هتل‌ها و ساختمان‌های انتخاب شده جمعاً 11هتل و ساختمان بوده است. قبل از حضور شمسا در سوریه اغلب ساختمان‌های زینبیه که به صورت شقه‌ای می‌باشد، به روش هیأتی پذیرش زائرین را به عهده داشته و کاروان‌ها نیز غذای خودرا رأساً تهیه و توزیع می‌کردند. شرکت شمسا تصمیم گرفت تا عملیات پذیرش زائرین را از حالت هیأتی و سنتی به تدریج به فرم و شکل هتلی ارتقاء دهد. بر این اساس پلان‌هایی از ساختمان‌های موجود درزینبیه تهیه و در اختیار استان‌های مربوطه گذارده شد تا زائرین قبل از سفر از وضعیت ساختمان‌ها با خبر شده و بر اساس وضعیت ساختمان ثبت نام نمایند.از سوي ديگر شرکت شمسا در پذیرش زائرین باید سرمایه گذاری کلانی می‌کرد زیرا تعدادی از تخت‌های اتاق‌ها خالی می‌ماند و باید شمسا خود تقبل هزینه مي نمود تا مشکل اسکان زائرین را به حداقل برساند. به هر طريق اين روش نهادينه شده و خانواده‌های زوج توانستند از یک اتاق مجزا استفاده نمایند.
    در امر تغذیه نيزتغییرات اساسی حاصل گردید انتخاب آب صحه(آب معدني بهداشتي) به جای آب لوله کشی،
    نوشابه قوطی به جای نوشابه شیشه‌ای، جایگزینی یک نوبت دوغ پاستوریزه به جای نوشابه، استفاده از بوفه باز صبحانه با تنوع غذايي مطلوب(کره، پنیر، مربا، حلواشکری، شیر، آب میوه یک نفره و با توجه به فصول سال استفاده از زيتون، خیار و گوجه فرنگي)، تجربه‌ایی بود که ازمديريت حج و عمره به سوریه منتقل شد. برنامه غذائی مناسب نيزتوسط کارشناسان تغذیه و آشپزهای کاروان‌های حج تهیه و پس از تأیید دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در سوریه و تنظیم قرارداد با پیمانکاران در امر پخت و توزیع به مرور اجرا شد. براي برگزاري زیارت دوره و دیدار ازمکان‌های زیارتی و سیاحتی سوریه برنامه ریزی مدون به عمل آمده و با استفاده از شرکت‌های حمل و نقل متعدد به همراه مترجمین و راهنمایان متبحر مورد اجرا قرار گرفت. استان خراسان از ابتدا مسئولیت تغذیه و حمل و نقل زائرين خراساني را پذيرفته و با اعزام مدیران ومعاونين ثابت و آشپز،تهیه و تدارک مایحتاج مورد نیاز خود را توسط مدیران ثابت هتل انجام داده و امور تغذیه وحمل نقل را بدون تنظیم قرارداد با پیمانکاران انجام داده و تجربه خوبی را برای سایر استان‌ها فراهم آورد. بنابراين از مورخه 28/7/87 13كلیه استان‌ها به تدریج برنامه تغذیه و حمل و نقل خود را به عهده گرفته و با اختیار کامل اجرای عملیات نمودند. این گام جدیدی در موفقیت شرکت شمسا در ارائه خدمات به رائرين همراه با كاهش هزينه بود. یکی از برنامه‌های شمسا دعوت به همکاری مدیران، معاونین، مأمورین پذیرایی و آشپزهای با تجربه در حج بود که این عزیزان از طریق استان‌ها به هتل‌های تحت پوشش خود مأمور شده و تجارب خوب کسب نموده خود در مناسك حج و عمره را در سوریه به اجرا بگذارند که عملکرد این عزیزان بسیار مورد رضایت زائرین قرار گرفته و با توجه به مسئولیت‌هایی که این برادران در امور حج وزیارت داشتند موفق شدند تا مشکلات هتل‌ها را درامر اسکان تغذیه رعایت بهداشت و حمل و نقل زائرین به حداقل برسانند با افتتاح دو درمانگاه شبانه‌روزی در شهر دمشق و زینبیه توسط مرکز پزشکی حج هلال احمر جمهوری اسلامی ایران روزانه بیش از یکصد نفر از بیماران را در هر درمانگاه مورد معاینه و مداوا قرارداده و تحویل دارو نیز به طور رایگان می‌باشد. البته در مقابل این خدمات کاروان‌ها موظف هستند مبلغ 30000 ریال به حساب مرکز پزشکی هلال احمر مستقر در سازمان حج وزیارت واریز و فیش آن را به همراه لیست زائرین به درمانگاه‌های مربوطه ارائه نمایند.
    با حضور فعال مرکز پزشکی علاوه بر پزشکان اعزامی، مهندسین بهداشت نیز جهت بازدید از هتل‌های دمشق و زینبیه برای بالابردن سطح بهداشت تغذیه و اسکان زائرین در هتل‌ها به سوریه مأمور شده و با حضور مستمر خود در هتل‌ها و تذکر و آموزش نكات بهداشتي به مجریان امر و عوامل بومی بسیار مؤثر عمل نموده و موفق بوده اند. لازم به ذكر است در جلسات مشترک مدیران شرکت‌ها و مدیران ثابت که به همت نماینده محترم حج وزیارت هر 15 روز یک بار تشکیل می‌گردد در دو نوبت مدیران ثابت هتل‌های شمسا به عنوان مدیران نمونه از لحاظ رعایت بهداشت و ارتقاء درجه بهداشت برنده جوایز شده‌اند. در حال حاضرنماينده شرکت شمسا در سوريه به اتفاق سه نفر همكار امور اجرائی و نظارتی و مالی و رایانه دفتر نمایندگی را انجام می‌دهد. در پايان لازم است ازهمكاران استان ها كه با اعزام نيروهاي متعهد و مجرب در امور زيارتي به ياري نمايندگي شمسا درسوريه خدمت رساني به زائرين اهل بيت را ميسر ساختند تقدير و تشكر به عمل مي آيد.

    .