قضا و قدردرافعال انسان با اختیار و آزادی او کمترین منافاتی ندارد. زیرا تقدیر الهی درباره انسان همان فاعلیت ویژه او است، بدین معنا که او یک فاعل مختار و مرید بوده و فعل و ترک هر عملی در اختیار او است . قضای الهی در مورد فعل انسان قطعیت و حتمیت فعل است، ولی پس از اختیار و اراده او.
به تعبیر دیگر، آفرینش انسان با اختیار و آزادی آمیخته واندازه گیری شده است، و قضای الهی جز این نیست که هر گاه انسان از روی اختیار ، اسباب فعلی را پدید آورد ، تنفیذ الهی از این طریق انجام گیرد.
{ کتاب راهنمای حقیقت . تألیف آیت الله جعفر سبحانی . صفحات 95 و96 } .
شنبه 90/12/27
ساعت : 09:02
منبع : زائرین