بعد از امام زمان (عج)، رجعت از كدام امام شروع مي شود و گفته شده اگر كسي اعتقاد به اين مسأله نداشته باشد كافر است. آيا درست است يا خير؟ آيا كتابي در اين زمينه مي توانيد معرفي نماييد؟
يكي از اعتقادات ويژهاي و ضروريات مذهب تشيع که شيعه دوازده امامي آن را باور دارد، عقيده به رجعت است. رجعت در لغت به معناي بازگشت است. معني اصطلاحي رجعت از ديدگاه شيعه اين است كه خداوند (هم زمان با ظهور حضرت مهدي(عج) شماري از امت محمد(ص) را پس از مرگشان و پيش از قيامت بر مي انگيزاند واين باور از ويژگيهاي مذهب آل محمد(ص) مي باشد كه قرآن نيز بر درستي آن گواهي مي دهد.)
«رجعت» به معناي خاص آن جزء عقايد شيعه است واعتقاد به آن ضروری است وانکار آن , بر اساس بعضی از روایات انسان را از دایره تشیع خارج می سازد. ما معتقديم گروهي بعد از ظهور حضرت به دنيا برمي گردند. آيات و روايات فراواني بر اين مطلب دلالت دارد، مانند آيه 83 سوره نمل و 11 سوره غافر و رواياتي كه علامه مجلسي در جلد 53 بحارالانوار گرد آورده است. رجعت خاص كه در دوران ظهور اتفاق مي افتد، دو مرحله زماني دارد مرحله اول مقارن با ظهور و قيام امام زمان(عج) اتفاق مي افتد و افرادي كه در گذشته زندگي مي كرده اند مانند برخي از اصحاب پيامبر(ص) و ائمه(ع) به دنيا باز مي گردند واز اصحاب امام زمان(عج) مي شوند و حضرت را در قيامش ياري مي كنند. مرحله دوم رجعت كه زمان بازگشتن ائمه(ع) به دنياست، هنگام رحلت امام زمان(عج) اتفاق مي افتد. اولين امامي كه با رجعت ايشان رجعت ائمه(ع) آغاز مي شود، امام حسين(ع) است. بنابر روايات، هنگام رحلت امام زمان(عج) امام حسين(ع) زنده مي شود و مراسم به خاك سپاري امام زمان(عج) را عهده دار مي شود و سپس حكومت را رهبري مي نمايد و مدت طولاني نيز حكومت مي فرمايد.(مختصر بصائر الدرجات، ص48) ائمه(ع) حكومت جهاني را كه امام مهدي(عج) ايجاد مي كند، به مدت طولاني اداره و ادامه فرمايند. امام صادق(ع) مي فرمايد: « ما من امام الا و يكرّ في قرنه»؛ امامي نيست مگر آنكه در زمان خود رجعت مي كند.»(الايقاظ من الهجعه، ص 361، ح112) در حديث ديگري امام صادق(ع) مي فرمايد: « ليس منا من لم يؤمن بكرتنا؛ از من نيست كسي كه به رجعت ما ايمان نداشته باشد.» لذا ما در زيارت «آل ياسين» كه ويژه امام عصر(عج) است، بعد از نام بردن اسامي ائمه(ع) شهادت مي دهيم: « ان رجعتكم حق لاشك فيها؛ رجعت شما بدون شك واقع خواهد شد.»(شيخ صدوق، الفقيه، ج3، ص458) و ما نيز آرزو مي كنيم كه در آن زمان باشيم، چنان كه در زيارت جامعه مي خوانيم: « و يكر في رجعتكم؛ خدا يا ما را از كساني قرار ده كه در رجعت ائمه(ع) باز مي گردند» و در وداع زيارت جامعه آمده « و أحياني في رجعتكم؛ و خدا مرا در رجعت شما ائمه زنده گرداند.» خلاصه آنکه از نظر علما و دانشمندان شيعه چنين پيش از قيام قيامت در ادامه حكومت حضرت مهدى(ع) به ترتيب، دوران رجعت هر يك از ائمه هدا(ع) فرا رسد و جمعى از نيكان بسيار نيك از هر دوران و همچنين بدكاران بسيار بد از هر زمان به دنيا بازگردند. نيكان براى ديدن دولت كريمه اهلبيت و رسيدن به آرزوى حكومت عدل و داد و بدكاران از براى عقوبت و عذاب دنيا كه سزاى اعمال خود را در اين دنيانديدهاند.
براي مطالعه در اين زمينه ر.ک:
آينده جهان(دولت و سياست در انديشه مهدويت)، رحيم کارگر
بازگشت به دنیا در پایان تاریخ، خدامراد سلیمیان
منبع: پرسمان دانشجويي
- آيا به جز 14 معصوم(ع) شخص ديگري معصوم است؟
- روند جاری اعزام کاروانها، مسائل رفاهی و خدمات فرهنگی به زائران عتبات عالیات
- اگر راه ارتباط ما با امامان(ع) از طريق روح است و براي روح زمان و مكان مطرح نيست، دليل زيارت مرقد آنان چيست؟
- شب قدر، شب حضرت فاطمه زهرا است
- آيا مي توان گفت كه درجات و مقامات امامان معصوم(ع) مختلف است يا اينكه هيچ دو انساني در درجه يكسان قرار ندارند؟