• امروز چهارشنبه 29 فروردين 1403
  •  
     

     


     
     
     
     
     
     

    اگر بخواهم به زيارت کربلا نايل شوم، براي آمادگي و بهره مند شدن هر چه بيشتر چه کتابهايي مطالعه کنم تا با ديد عميق به زيارت نایل شوم؟

    نامه الکترونیک چاپ

    در مورد این پرسش به نکات ذیل توجه نمایید:
    1- در زيارت، شناخت فرد مورد زيارت نقش اساسي و تعيين کننده اي دارد. زيارت فقط يک امر ظاهري نيست بلکه بخش عمده و قابل توجه آن باطن زيارت است که از معرفت زائر ناشي مي شود.
    همانطور که نماز بدون معرفت ارزشي چنداني ندارد و مقبول درگاه الهي قرار نمي گيرد، زيارت نيز که يک امر باطني است بدون توجه باطني لازم و معرفت شايسته تأثير چنداني نخواهد داشت.
    در زيارت بزرگان دين ابتدا بايد يک شناخت قابل قبولي از آنان داشته باشيم تا براساس آن معرفت، ارادت خاصي به آنان پيدا کنيم. معرفت و ارادت حاصل از آن در کنار شرايط ديگر چون طهارت نفس و تضرع و انابه و توبه، نورانيتي براي زائر به وجود مي آورد و گاهي موجب برآورده شدن حوايج او مي گردد و در اين ميان شفاعت و درخواست فرد زيارت شونده نقش اساسي را دارد و در حقيقت او واسطه ايصال فيض الهي به شخص زائر مي شود و چون او از باطن زائر با خبر است، عدم معرفت و عدم ارادت زائر سبب مي شود که توجه لازم و خاص به او صورت نگيرد گرچه به طور عام خيرات متوجه همه زائرين بزرگان دين مي شود.
    2- زيارت ايجاد پيوند و ارتباط با امام معصوم و حجت الهي است و مبدا تحولات عميق و بنيادين در زائر است. يکي از راه هاي ايجاد آمادگي روحي و مهيا شدن براي اين سفر و زيارت نوراني و معنوي آگاهي از ارزش و آثار و برکات دنيوي و اخروي و اجر و پاداش شگفت انگيزي است که خدوند به زائر قبر پاک امام حسين(ع) عطا مي کند.
    در روايتي آمده است که حضرت صادق(ع) فرمود: والله لو اني حدثتکم بفضل زيارته و بفضل قبره لترکتم الحج راسا و ما حج منکم احد...؛ به خدا سوگند اگر در فضيلت زيارت و فضيلت مزار امام حسين(ع) به شما مي گفتم، به کلي حج را ترک مي کرديد و هيچ کس از شما حج نمي نمود. (کامل الزياره، ص 267).
    در روايتي ديگر از آن حضرت(ع) آمده است: هر کس پياده به مزار امام حسين –ع- بيايد خداوند در برابر هر قدم هزار حسنه برايش مي نويسد و هزار گناه را از او پاک مي کند و او را هزار درجه بالا مي برد...(همان، ص133)
    در روايت ديگري آمده است: من زار الحسين(ع) عارفا بحقه غفر الله له ما تقدم من ذنبه و ما تاخر ؛هر کس امام حسین(ع) را با شناخت حق او زيارت کند خداوند گناهان گذشته و اينده او را مي آمرزد. (همان، ص 138) . بهترين راه ايجاد آمادگي روحي براي سفر کربلاء، متوسل شدن به خود حضرت ابي عبد الله الحسين عليه السلام و در خواست از خود ايشان است.
    3-توسل به آن حضرت و به ويژه خواندن زيارت عاشورا به مدت 10 تا 40 روز به قصد مشرف شدن به کربلای معلي ان شاء الله زمينه سازآمادگي براي اين سفر روحاني است. در دعاها و زيارت هاي فراوان نيز اين درخواست مطرح شده است و چنين آمده است: «اللهم ارزقنا في الدنيا زياره الحسين عليه السلام و في الاخره شفاعته ؛ خداوندا! در دنيا زيارت امام حسين عليه السلام و در آخرت شفاعت آن حضرت را روزي ما بفرما».
    4- متوسل شدن به حضرت اباالفضل العباس عليه السلام و درخواست اين آرزو از آن حضرت و گفتن ذکر يا کاشف الکرب عن وجه الحسين عليه السلام، اکشف کربي بحق اخيک الحسين عليه السلام به تعداد 133 بارکه عدد نام مقدس عباس عليه السلام است، ان شاء الله در تحقيق اين خواسته و آرزو و مؤثر خواهد بود. هر چند خود اشتياق به زيارت آن حضرت و آرزومند کربلاء بودن، خود اجري عظيم و پاداشي فراوان دارد و اگر کسي در اين اشتياق و اظهار شوق، صادق و راستگو باشد، ان شاء الله همان اجر و پاداش زيارت امام حسين عليه السلام را به او مي دهند هر چند موفق به اين زيارت نگردد.
    5- هر چند زیارت قبر پاک سالار شهیدان فوزی عظیم است ولی در هر صورت آن چه مهم و اساسي است، در خط امام حسين عليه السلام بودن و پيرو راستين آن حضرت بودن و تعاليم و اهداف آن حضرت را دنبال کردن است و خود زيارت ايشان نيز در راستاي تحکيم همين پيوند و ارتباط است و به همين دليل داراي ارزش و ثواب است.
    بنا به آنچه در برخي روايات آمده است خداوند در ازاي شهادت به امام حسين(ع) خصوصياتي عنايت فرموده است از جمله اين که ايام رفت و برگشت زائر او جزو عمرش محسوب نمي شود. در مورد کساني که ساکن کربلا هستند نيز زماني که شخصي به قصد زيارت امام حسين(ع) بيرون مي رود تا بازگشتش جزو عمرش محسوب نمي گردد. نه همه اوقات اقامت در کربلا.
    6- کتاب های مناسب برای این منظور عبارتند از:
    الف- فروغ شهادت، استاد علي سعادت پرور.
    ب- فرهنگ عاشورا، جواد محدثی
    ج – منتهی الآمال، زندگانی و احوال امام حسین(ع)
    د- سخنان امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا، صادق نجمی

    .