|
شهر: دشت آزادگان استان: خوزستان کشور: ايران |
|
توضیحات: شطعلی نام آبراه، جاده و اسکلهای و روستایی در هورالهویزه و در شرق پاسگاه کیان دشت است و جاده 20 کیلومتری شطعلی پس از عبور از هور و از جنوب آبراه شطعلی به مرز دو کشور منتهی میشود. اسکله شطعلی در زمان جنگ و در زمان عملیات در هور به عنوان یکی از نقاط حرکت قایقها و همچنین به عنوان محور اصلی شناسایی و کسب اطلاعات از دشمن مورد بهرهبرداری قرار میگرفت و قرارگاه سری نصرت به فرماندهی شهید علیهاشمی مدتها در این منطقه برای شناسایی عملیات در هور فعالیت میکرد. محور شط علی یکی از محورهای هجوم قرارگاه نصر در عملیات خیبر نیز بود و رزمندگان لشکر 5 نصر از این منطقه نبرد خود را آغاز کردند. در این منطقه آموزش غواصان و نیروهای اطلاعات و عملیات یگانها نیز انجام میگرفت. در جریان بمباران شیمیایی گسترده مناطق عملیاتی خیبر و بدر، اسکله شط علی اولین نقطهای بود که مورد حملات سنگین شیمیایی دشمن قرار گرفت و جمع زیادی از رزمندگان در این منطقه مصدوم و یا به شهادت رسیدند.
منبع: اطلس جغرافياي حماسي 1 |
|
|
|
شهر: دشت آزادگان استان: خوزستان کشور: ايران |
|
توضیحات:
جاده 14 کیلومتری سیدالشهداء(ع) به عرض 17متر در شرق هورالهویزه و از منطقه جفیر آغاز شده و پس از طی مسافت در داخل آبهای منطقه، وارد جزیره مجنونشمالی میشود. با توجه به اهمیت عملیات خیبر و تصرف جزایرمجنون توسط رزمندگان و نیز تأکید امامخمینی(ره) نسبت به حفظ جزایرمجنون، طرح احداث جاده سیدالشهداء(ع) در دستورکار قرارگاه حمزه(ع) و جهادسازندگی قرارگرفت. چرا که پل خیبر مرتباً زیر آتش سنگین دشمن قرار داشت و تعمیر صدمات ناشی از انفجار و ترکش این پل در بلندمدت، مقرونبهصرفه نبود و از طرفی به عنوان مکمل پل خیبر، با تسهیل تردد دو طرفه خودروهای سنگین و زرهی، میتوانست نقش مهمی را در حفظ جزایرمجنون ایفا نماید. لذا 10 روز پس از نصب پل خیبر عملیات احداث جاده زیر نظر شهید مهندس بهروز پورشریفی آغاز شد و بیش از 1000کامیون کمپرسی به مدت دو ماه ونیم حمل خاک را بر عهده گرفتند. علیرغم حرکت آب در هور و وجود باتلاق متعدد در طول مسیر و همچنین قرارداشتن در زیرگلوله باران توپخانه و بالگردهای دشمن، جاده از دو سو به هم نزدیک شد و در روز سوم شعبان و همزمان با میلاد امامحسین(ع) ساخت جاده به اتمام رسید و از آن تاریخ به بعد این جاده نام سیدالشهداء(ع) را به خود گرفت. ارتفاع این جاده از سطح زمین و سنگرهای حاشیه شمالی آن که برای حفظ جان افراد احداث شده بود، عملاً جاده را به یک مانع پدافندی در منطقه تبدیل کرده بود. پس از پایان جنگ و برگشت نیروهای دوطرف به مرزهای بین المللی بخشی از جاده که در خاک دشمن قرار داشت تخلیه و حدفاصل نیروهای دشمن و خودی توسط مهندسی رزمی مسدود شد.
منبع: اطلس جغرافياي حماسي 1 |
|
|
|
شهر: دشت آزادگان استان: خوزستان کشور: ايران |
|
توضیحات: برای پشتیبانی از نیروهای خودی در عملیات بدر، یگانهای مهندسی رزمی سپاه و جهادسازندگی و قرارگاه صراط المستقیم، از جنوب پاسگاه کیاندشت تا شمالشرقی جزیره مجنون شمالی جادهای شرقی- غربی به طول 24 کیلومتر را احداث نمودند. با احداث این جاده عقبه محورهای عملیاتی بدر در جزایرمجنون به ساحل شرقی هورالهویزه متصل شد. باشهادت محمد ابراهیم همت فرمانده لشکر 27 محمدرسول الله(ص) در جزایر مجنون، این جاده به نام ایشان نامگذاری شد. در انتهای جاده شهید همت سه مقر اصلی با فواصل کم شامل قرارگاه خاتم4، اورژانس صحرایی و مواضع توپخانه(در حال حاضر مقر بچه های تفحص است) قرار دارد. شهید علی هاشمی که با سازماندهی رزمندگان ایرانی و عراقی بومی منطقه، به خوبی توانسته بود راه رخنه ایران را به مواضع دشمن در منطقه هورالهویزه در عملیاتهای بدر و خیبر فراهم کند، در طی هجوم سراسری مجدد دشمن پس از پذیرش قطعنامه 598 به همراه 15نفر از یارانش در این منطقه تا آخرین لحظات سعی داشت تا به هر شکلی منطقه را حفظ کند و عقب نشینی نکنند.اما دشمن با هلیبرن نیروهای خود در این منطقه تلاش نمود تا علی هاشمی و یارانش را اسیر کند.در نهایت با نبرد شهادتطلبانه رزمندگان 9 نفر از رزمندگان از طریق اختفاء در نیزارها به ایران آمدند و 2 نفر اسیر شدند و علی هاشمی و 3نفر از نیروهایش در درگیری با بالگرد دشمن به شهادت رسیدند. اکنون در این منطقه یادمان شهدای هور به پاس مجاهدت مظلومانه شهدای هورالهویزه احداث شده است که در آن نمايی از قايقهای عاشورا كه در دوران دفاعمقدس در نبردهای آبی- خاكی مورد استفاده رزمندگان قرار میگرفت به طول 300 متر و عرض 100 متر و ارتفاع عرشه 17 متر در قالب خاكريزی ساخته شده است.
منبع: اطلس جغرافياي حماسي 1 |
|
|
|
شهر: دشت آزادگان استان: خوزستان کشور: ايران |
|
توضیحات: نام پاسگاه و صحرای پهناور و فاقد عارضهای است كه در منتهياليه شمال غرب محور دُبِّحَردان به طلائيه و در غرب جاده اهواز- خرمشهر واقع شده است. صحرای كوشك در ابتداي جنگ محور پيشروي يگانهاي زرهي دشمن به سوي اهواز بود و به همین دلیل پاسگاههای مرزی طلائيه قديم، جديد و کوشک که در این صحرا واقع شده است در سه روز اول جنگ سقوط کرد. پاسگاه كوشك بعد از 19ماه اشغال در مرحله دوم عمليات بيتالمقدس آزاد شد. اين منطقه پس از عمليات بيتالمقدس يكي از مناطق پدافندي و محور شمالي عمليات رمضان بود و در عملیات خيبر نیز نقطه ثقل منطقه نبرد محسوب میشد. ضلع شمالی خاکریزهای مثلثی دشمن که در عملیات رمضان و پس از آن مانع اصلی پیشروی رزمندگان بود در صحرای کوشک قراردارد. پس از پذیرش قطعنامه 598 دشمن مجدداً از این منطقه تا پادگان حمید پیشروی نمود که با مقابله رزمندگان مجبور به بازگشت دوباره به مرزهای بینالمللی شد.
منبع: اطلس جغرافياي حماسي 1 |
|
|