• امروز چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
  •  
     

    شرکت شمسا

    مشكلات ناشی از ناامنی و نبود اماكن اقامتی و حمل‌ونقل، تغذیه‌ نامناسب و قیمت‌های كنترل‌نشده، سازمان حج و زیارت را بر آن داشت...
    ادامه...

     
     
     
     

     


     
     
    زیارت پرسش و پاسخ حجاب گل سرسبد فضایل زنان
     
     
     
     

    حجاب گل سرسبد فضایل زنان

    نامه الکترونیک چاپ

    در مورد ویژگی های بارز حضرت زهرا علیها السلام  و الگوهای رفتاری ایشان گفتگوی کوتاهی با حجت الاسلام محمد رضا اکبری انجام داده ایم که در زیر می خوانیم:
    مهمترین ویژگی حضرت زهرا علیها السلام توضیح بفرمایید؟
    درباره مقوله حجاب باید گفت که حضرت عنایت خاصی به مساله حجاب داشتند و پوشیدگی فرهنگ بارز مکتب فاطمی بود . ایشان از آثار ارزشمند حجاب آگاه بودند و به آثار سوء رعایت نکردن آن نیز واقف.
    ایشان حجاب را مبنایی ترین اصل بین روابط زن و مرد می دانستند و عقیده داشتند پوشش دینی روح زن را لطیف می کند و حجابشان برای تمامی زنان در طول تاریخ نمونه و الگو بود .
    امیرالمومنین(ع) می فرمایند : روزی من و عده ای اصحاب پیامبر نزد آن حضرت بودیم و ایشان از ما پرسیدند بهترین ویژگی زنان چیست و ما در جواب چیزی نگفتیم  و بیان نکردیم . وقتی من پیش فاطمه زهرا رفتم جریان را برایشان بازگو کردم و گفتم که ما جوابش را نمی دانستیم و از ایشان پرسیدیم و فاطمه گفت :به مرد ها نگاه نکنند و مرد ها نیز آن ها را نبینند. بهترین ویژگی و بارزترین خصیصه حضرت زهرا نیز حجاب و کنترلی که ایشان روی نگاهایشان  در برابر نا محرمان داشتند بود و  خود نیز به توصیه های که در این باره می کردند در حد اعلا عمل می کردند و این خود از بارز ها و برجسته ترین ویژگی های اعلای اخلاق فاطمی بود و وقتی پیامبر فهمیدند که فاطمه (س) اینچنین پاسخ داده اند ؛ فرمودند به خدا قسم که فاطمه پاره تن من است.
    در مورد ارجحیّت حجاب از دید حضرت زهرا علیها السلام توضیحی بفرمایید؟
    فاطمه (س) پوشیدگی زنان از نا محرمان را بر همه ویژگیهایشان ارجح می دادند و حجاب را گل سرسبد فضایل زنان می دانستند . اگر زنان این عنایت ویژه حضرت به حجاب را بدانند ، بی شک حجاب را جدی تر می گرفتند و هر زنی که بداند بهترین ویژگی برایش پوشیدگی است ،قطعا در پی کسب این کمال الهی بر می آید و آن را به دست می آورد. حجاب کلید بوستان ارزشهای اخلاقی پسندیده الهی است و کلید دستیابی به بسیاری از فضایل دینی در زنان است  و ما می بینیم که خانم هایی که پوشیدگی دارند ارزشهای دیگر را نیز دارا هستند و حجاب را راه بسیاری از ارزشها را به روی زنان می گشاید و عدم رعایت آن درِ تمامی ارزشها را به روی آنان می بندد.
    نقل است که روزی نا بینایی اجازه خواست تا وارد خانه حضرت زهرا (س) شود و ایشان ابتدا خود را پوشاندند و سپس با آن نابینا روبرو شدند . وقتی پیامبر از فاطمه (س) پرسیدند که فاطمه جان این مرد که نابینا بود چرا حجاب کردی ؟  در پاسخ فرمو دند : او مرا نمی دید اما من که او را می دیدم  ضمن اینکه او بوی نا محرم را استشمام می کند ،پس خود را پوشاندم و وقتی پیامبر این پاسخ را شنید باز فرمود بدون شک فاطمه پاره تن من است  واین رفتار فاطمه علیها السلام درس بزرگی برای زنان است .
    آیا حضرت زهرا علیها السلام در حجابشان از چادر استفاده می کردند؟
    چادر بهترین و مطلوبترین حجاب نزد ایشان بود و بارزترین نماد حجاب اسلامی بویژه در سیره ایشان بود . چادر جزو اقلام نوزده گانه ضروریات جهیزیه حضرت زهرا (س) نیز بود  . فاطمه (س) و الگو گیری از سیره زندگی ایشان معیار و صراط مستقیم زنان مسلمان است و پوشیدگی محور اصلی فضایل ایشان است وهر که این پوشش را داشته باشد بر محور فاطمه (س) حرکت نموده است و همین شباهت ظاهری و تداعی کردن حضرت زهرا علیها السلام در اذهان کم کم باعث می شود باطن خود را نیز به سیره فاطمی نزدیک نموده و در اعمال خود نیز ایشان را در همه مراحل زندگی الگو قرار دهند و همان گونه رفتار کنند.

    سه شنبه 91/2/13

    منبع : زائرین