در پاسخ به نکاتي توجه کنيد:
1- اعمال و عبادات هم به لحاظ ماهيت و ذات و شرايط زماني و مکاني و آثار و نيز از نظر فرد عامل و عابد و نوع نيت و ميزان معرفت و اخلاص او ارزش متفاوت دارند به همين دليل برخي اعمال و عبادات في حد نفسه ارزشي بيشتر و افزونتر دارند و اين به دليل نوع عبادت و ماهيت و ترکيب و آثاري است که در پي دارد. مثلا در روايت اعمالي مانند رفع حاجت مومن و اصلاح ذات بين و آشتي دادن ميان مومنان و رفع کدورت ميان آنها نسبت به بسياري از عبادات و اعمال خير برتر و افضل شمرده شده است و ثواب و پاداشي چند برابر نسبت به برخي عبادات ديگر دارند و يا مثلا ارزش نماز در مسجد النبي و مسجد الحرام به ترتيب 10000و 100000 برابر نماز در ساير مکان ها است.
2- بنا بر اعمالي مانند زيارت امام حسين(ع) که در روايات بيان شده هر گام در راه اين زيارت معدل چندين حج و عمره است معنايش کم ارزش جلوه دادن حج و عمره و پايين اوردن اهميت و ارزش آنها نمي باشد بلکه هدف بيان ارزش نهفته و مخفي و دور از ذهن اين اعمال و عبادات است.
3- يکي از اهداف اين مقايسه آشکار ساختن اهميت و ارزش اعمالي است که از نظر ها مخفي و پنهان است زيرا اهميت بسياري از اعمال تنها با مقايسه خود را به خوبي نشان مي دهد.
4- هدف ديگراز اين مقايسه ترغيب و تشويق مردم به اين اعمال است زيرا وقتي مردم با مقايسه به ارزش و اجر اين اعمال پي ببرند انگيزه و شوق آنها براي انجام اين عبادات بيشتر مي گردد.
منبع: پرسمان دانشجويي
- امام محمد باقر(ع) مي فرمايند: اول زيارت عاشورا را پس از «بسم الله الرحمن الرحيم» با «الله اكبر» شروع كنيد؛ فلسفه آن چيست؟
- مهمترين فلسفه قيام عاشورا چيست؟
- آيا بدين صورت لعن كردن اولي و دومي و سومي در زيارت عاشورا برخلاف وحدت شيعه و سني نيست؟
- ميزان در توحيد عبادى و زيارت صحيح چيست؟
- دلايل عملياتهاي تروريستي عليه شيعيان توسط گروهاي ضد شيعه چيست؟ آيا تا كنون با اين افراد در خصوص انگيزه اين اعمال پرسش و تحقيقي شده است؟ در مورد ما شيعيان چه فكري مي كنند؟









