در كتابي خواندم كه اجساد ائمه(ع) پس از شهادتشان به ارواحشان ملحق مي شود، اگر اين گونه است وقتي به زيارت ائمه(ع) مي رويم، اجسادشان در حرمشان نيست؟ با توجه به اينكه جسم مادي با عالم برزخ مطابقت ندارد پس چگونه اين امر درست مي تواند باشد؟
اولا: در سوال مطرح شده كه گفته شده: « اجساد ائمه(ع) پس از شهادتشان به ارواحشان ملحق مي شود» ظاهرا اشتباهي صورت گرفته؛ اين جسد نيست كه به روح ملحق مي شود، بلكه روح است كه به جسد ملحق مي شود؛
ثانيا: اين الحاق، مربوط به بحث معاد جسماني است كه درروز قيامت، اجساد انسانها، بعد از پوسيده شدن، دوباره زنده مي شوند.
و ثالثا : بين اجساد ائمه عليهم السلام و اجساد انسانهاى ديگر تفاوتى از حيث مادى و ماهوى نيست؛ بله شرافت بدن ائمه عليهم السلام، از جهات ديگرى است که حتى به سبب اين شرافت بدن، بعد از گذشت سالها در زير خاك؛ تازه و سالم مى ماند.
وچنانكه در خود سوال نيز، مطرح شده، عالم برزخ، عالم مادي و جسماني نيست، تا بگوييم؛ بدن ملحق به روح شده و... چنان كه در روايات آمده است و حكماي اسلامي هم متذكر شده اند در عالم برزخ روح انسان در كالبد برزخي وارد مي شود و اين قالب و كالبد، متناسب با خود عالم برزخ است.
نكته آخر اين كه حضور ما براي زيارت ائمه و در كنار قبورشان به خاطر تعلق خاص روح مطهر ايشان به اين قطعه از خاك است و بعلاوه خاك و زمين از بدن مطهر امام كسب معنويت و روحانيت نموده است و اين بركات معنوي به خاك هم سرايت نموده است چنان كه حتي بدن امام از روح امام كسب روحانيت نموده است.( ر. ك. قيام و انقلاب مهدي - استاد مطهري - بخش دوم )
منبع: پرسمان دانشجويي
- چرا ما براي امام حسين(ع) درماه محرم 40 روز عزاداري مي كنيم ولي براي حضرت علي(ع) فقط 3 روز در شبهاي قدر عزاداري مي كنيم؟
- لعن آل اميه و ابوسفيان
- ثار الله يعني چه؟
- زيارت ناحيه مقدسه چراداخل مفاتيح نيست و جداى از مفاتيح الجنان است؟ سند اصلى آن كجاست؟ منظور از "ناحيه مقدسه" چيست؟
- ثواب زيارت كنندگان اهل بيت (ع) چقدر است؟