• امروز جمعه 7 ارديبهشت 1403
  •  
     

    شرکت شمسا

    مشكلات ناشی از ناامنی و نبود اماكن اقامتی و حمل‌ونقل، تغذیه‌ نامناسب و قیمت‌های كنترل‌نشده، سازمان حج و زیارت را بر آن داشت...
    ادامه...

     
     
     
     

     


     
     
    زیارت ماهنامه زیارت نهمین شماره ماهنامه زیارت خلاصه گزارشی از مجمع عادی سالانه شرکت مرکزی خدمات زیارتی سراسر ایران «شمسا»
     
     
     
     

    خلاصه گزارشی از مجمع عادی سالانه شرکت مرکزی خدمات زیارتی سراسر ایران «شمسا»

    نامه الکترونیک چاپ

    سه مجمع عمومی عادی سالانه بر مبنای آگهی شماره 24469 مورخ 88 / 2/ 26 صفحه 1 روزنامه اطلاعات و دعوت نامه شماره 10453/88 مورخه 88 / 2/ 26 در ساعت 9:30 صبح روز 88 / 4/ 6 و در محل جدید شرکت شمسا و با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و پس از خوشامدگویی توسط آقای ذاکری نایب رئیس هیئت مدیره ، با حضور تعداد 30 نفر از سهامداران نمایندگان حقیقی به نمایندگی از شخصی تهای حقوقی )شرکت مرکزی کارگزاران زیارتی استا نها( با داشتن 1170 سهم از جمع 1174 سهم رسماً کار خود را شروع نمود. در این اجتماع ، آقاي صبا قائم مقام شرکت به یاد زنده یاد مرحوم محمد نصیر رئیسی اردلی رئيس فقيد هيأت مديره مطالب کوتاهی از اوصاف خوب و خاطرات آموزنده ایشان بیان داشت و ابیاتی را پیرامون خصايل آن مرحوم قرائت نمود .
    سپس، آقای ذاکری نایب رئیس هیئت مدیره شمسا با گزارش کوتاهی از عملکرد شرکت شمسا اظهار داشت : ما اگر نگاه کوتاهی از ابتدای شروع کار در سال 84 تا سال 86 داشته باشیم و سیر عملیات را نگاه کنیم ، می بینیم که از لحاظ کمی و یکفی افزایش قابل قبولی را داشتیم . تعداد زائرین تحت پوشش شمسا در سال 85 ، 328 / 539 نفر و در سال 86 ، 548735 نفر و در سال 87 ، 671464 نفر که رشد قابل قبول و چشمگیری به لحاظ کمی داشتیم.
    سؤال مطرح می شود که آیا این افزایش کمی، با افزایش یکفی همراه بود؟ و اگر نبود آیا آسیب شناسی شده است؟ و اگر آسیب شناسی شده است، چقدر موفق بودیم؟ که پاسخ به این سؤالات زمان بیشتری را طلب میکند و بخشی را می توانند دوستان اظهار نظر کنند. یقیناً، رشد کمی، نیروی انسانی بیشتر و کار بیشتر را طلب میکند. در بحث حاشی های زیارت، باید باور داشته باشیم که د کیته نانوشته غلط ندارد. من در این جا به بعضی از آسیبها اشاره میکنم. در بحث اعزام زائر در بخش هوایی مشکلات زیادی وجود دارد . بدی آب وهوا و لغو شدن پروازها، ندادن اجازه از سوی سازمان هواپیمایی کشور عراق از جمله مشکلات بزرگ پروازهای هوایی است.
    در بحث مرزها ، ورود زائران آزاد، تمام زمانبندیها و سیاستگزاریهای شمسا را زیر سؤال می برد. در بحث امنیت، خدمات و هتلها هم همین طور. وقتی میخواهیم در تثبیت هتلها قدم برداریم، گروههای آزاد ضربه می زنند و عملاً در برنامه ها خدشه وارد میکنند.
    در درجه بندی هتلها، با عکس العمل هیئت سیاحه عراق مواجه می شویم و ...
    ولی با همه آسیبها، ادعا داریم که برای خدمت بیشتر به زائرین عتبات مقدسه تلاش شده است.
    در بحث سوریه ، اکثریت استانهای بزرگ حرف برای گفتن دارند.
    الان شمسا در سوریه حرف اول را می زند و از اعتبار شمسا دارد صحبت می شود. اینها موفقیتهایی بوده که با همکاری شما دوستان به دست آمده است .
    در بحث درآمدها نیز به دو بخش تقسیم م یشود : بخش اول سود سپرده زائرین است که در سال 84 و 85 و 86 تقسیم شده و در سال 87 حسب مصوبه هیئت مدیره م یبایست در راستای ارائه خدمات به زائرین به کار گرفته شود . مرحوم رئیسی هم که حامی کارگزاران بود ، در این جا به این واقعیت مجاب شد . امّا سود حاصل ازدستمزد شمسا از هر زائر که مبلغ 4000 تومان مي باشد باید بین سهامداران تقسیم شود.
    ضمناًخسارتهایی که برای پرواز هوایی پرداخت کردیم از محل وجوه زائرین بوده است.

    آقای یوسفی بازرس
    قانونی شرکت نیز ضمن تبريک ایام رجب و یادآوری خاطره زنده یاد مرحوم رئیسی ، نکاتی را در ارتباط با عملکرد شمسادر طول سال 1387 بیان نمود. ایشان در ارتباط با صورتحساب مالی گفت : با گزارش حسابرس و بررسی به عمل آمده باید بگویم که صورت های مالی مورد تایید است .
    باتوجه به رسالت و مأموریت و هدف تشکيل شرکت شمسا از ابتدای تأسیس شرکت ، نوشتن اساسنامه و همه مراحل که منجر به شکل گیری شرکت شده و طی چند سال با همه فراز و نشیبها ، الان بحمدالله ثمره درخت را ملاحظه میکنید.
    ایشان به بیان دیدگاه شخصی خود پرداخت و با طرح این سؤال که آیا ما کی مؤسسه انتفاعی هستیم و یا عام المنفعه و خیریه ؟ گفت : تصورم این است که ما مؤسسه عام المنفعه و خیریه نیستیم. درست است که طرف مقابل ما کسانی هستند که خدمت به آن ها مقدس است ولی در عین حال انتفاعی است، اگر این طور نباشد فلسفه وجودی شرکت زیر سؤال می رود . کارگزاران و سهامداران انتظار دارند که از سود منصفانه سالانه بهره مند شوند . دوستان توجه داشته باشند، قرار نیست جز به کارگزاران و اعضای خودمان ، به جای دیگر منفعت برسانیم .
    در بحث پروازها ، چه لزومی دارد میلیاردها ضرر داشته باشیم؟ پرواز متوقف می شود و دوباره از سرگرفته می شود و برنامه خوبی انجام نم یگیرد وضرر و زیان دامن کارگزاران را می گیرد. هدف پرواز، رفاه حال زائر است لکن منجر به این شد که کلی شمسا ضرر کند!
    نکته بعدیش، فعالیت در سوریه است.
    چون سال اول ما بود ضرر فراوان داشتیم. باید دید دلایل این ضرر و زیان چیست و چرا هتل ها خالی می ماند ؟ چرا بعضی از کارگزاران استا نها نسبت به انجام تعهدات کوتاهی کردند وجاهای خالی را پر نکردند وانتظار
    دارند از طریق شمسا پرشود؟ در هر صورت منافعی که باید انتظار داشته باشیم در سوریه حاصل نشد .
    به هر حال ما م یخواهیم با سازمان تعامل و همکاری داشته باشیم نه تقابل.
    هر کی از حاضرین، نمایندگان تام الاختیار شرکتهای مرکزی استانها نیز به بیان نظراها و دیدگاه های خود پرداختند، از جمله:
    1 . اساسنامه شمسا همچون مجوز بند پ ، زیر نظر سازمان حج و زیارت است و لذا ملزم به رعایت ضوابط سازمان هستیم.
    2 . ورود شمسا در عملیات سوریه ، بر اساس تصمیم سازمان حج و زیارت می باشد وهدف ساماندهی و نظم دادن به امور زائرین بوده که بحمدالله در حال حاضر شمسا در سوریه حرف اول را می زند و باید تقویت شود . لذا حضور در سوریه در میان مدت و دراز مدت به نفع شمساست .
    3 . مشکلی که آزادبرها در سوریه دارند ، کار مزدی است که برای هر زائر می پردازند و آن مبلغ بالایی است ) 35000 تومان( که با توجه به رقمی که شمسا مشخص کرده ) 20000 تومان(کم است و زائرین به دفاتر غیر مجاز جذب می شوند و لذا شمسا باید خسارت صندلی پرواز و جای خالی هتلها را بپردازد و یا شرکت های مرکزی کارگزاران زیارتی استانها.
    4 . در بحث كاروان هاي پروازی عراق لغو پروازها، سبب شده که آبروی حج و زیارت و شمسا برود و زائری که هوایی است و زمینی برمی گردد، را به نمايندگي هاي استانها بدبين مي شود .
    5 . شرکت شمسا در بحث هت لهای سوریه ، می بایست استانهایی کوچک را دخیل کند ولذا این طور نباشد که استا نهای بزرگ سود ببرند و استا نهای کوچک ضرر.
    6 . در رأی گیری مجمع عمومی تجدید نظر شود و این طور نباشد که استانهای بزرگ به خاطر داشتن سهم زیاد انتخاب شوند و استانهای کوچک انتخاب نشوند.
    7 . برخورد بعضی از همکاران ذی ربط سازمان حج وزیارت با شرکتهای مرکزی مناسب نیست وبعضاً بی حرمتی میشود همچنین در سهمیه استان بوشهر تجدید نظر شود چرا که نسبت به دیگر استان ها تناسب ندارد . برای آژانسهای گردشگری و میراث فرهنگی هم سهمیه عتبات در نظر گرفته شود .
    8 . دربحث منطقه بندی سوریه، زیر مجموعه های استان تهران همکاری ندارند و ضرر متوجه مسئول منطقه است لذا همکاری با مسئول منطقه از سوی استا نهای زیر مجموعه منطقه مورد انتظار است.
    9 . در بحث شمسا اینطور نباشد که خلاصه به اعضای هیئت مدیره شود، ضروري است
    همه استا نها حضور فعال داشته باشند و کارساز باشند . پیشنهاد شده که هر 5 تا استان کی نماینده در هیئت مدیره داشته باشند.
    10 . اگر چه شمسا در امر سوریه وارد شده است، لکن غیر مجازها فعالیت شان در سوریه بیشتر شده است.
    11 . عضو علی البدل در مواقعی که مشکلی برای کیی از اعضا پیش آید ) فوت و...( حتماً جایگزین گردد.
    12 . مبلغ 2000 تومان که در ثبت نام برای حوادث غیر مترقبه گرفته می شود به چه حسابی منظور می شود و درکجا به هزینه گرفته می شود؟ سود عتبات زائر هم به کجا م یرود؟
    13 . خسارت ها که از استان ها به مرکز فرستاده می شود دیر جواب داده می شود.
    درپاسخ به نظرات استانها که بعضاً با سؤال مطرح شده ، آقای مهذب مدیر عامل شرکت شمسا اظهار داشت:
    « در مورد اعزام زائران به عتبات عالیات باید بگویم که اصل اعزام مربوط به شمسا نیست. طبق تفاهم نامه بین دو کشور ایران و عراق ، سازمان حج و زیارت طرف حساب برای اعزام می باشد و سازمان هم به خاطر این که همه کارگزاران از قاعده هرم شمسا هستند ، عملیات اعزام زائر به عتبات را به شمسا داده است .
    در مورد سهمیه به کارگزاران ، بعضی از استانها مثل تهران کارگزار در ماه کی سهمیه دارد درحالی که در استا نهای کوچک 4 تا 6 سهمیه می گیرند .
    در مورد سوریه ، یادتان باشد ابتدا برای منطق های کردن نامه نوشتیم و مناطق را اعلام کردیم و خواهش کردیم اگر می توانید به میدان بیایید و هنوز هم بعضی از استا نها نیامدند. سازمان خواست سوریه را به دست بگیرد از طریق شمسا و راهی جز این نبود که ما خط شکنی کنیم. در نیمه دوم سال 87 هم اختیارات به استان ها دادیم و الان با نظارت و محوریت شمسا، امور از طریق شرک تهای مرکزی استا نها انجام می گیرد.
    در بحث پروازها، از 22 بهمن سال 87 که پرواز شروع شد 314 سورتی پرواز به ظرفیت 72359 نفر انجام پذیرفت و از طرفی دوازده پرواز به ظرفیت 2360 نفر به دلیل بدی آب و هوا و تعداد 61 پرواز به ظرفیت 17040 نفر به دلیل عدم صدور مجوز توسط سازمان هواپیمایی کشوری عراق انجام نشده وزائران آن نتوانستند به صورت هوایی مشرف شوند.
    شمسا تا به حال هماهنگی و تعامل خوبی با سازمان حج و زیارت داشته ضمن این که بعضاً به شیوه سازمان هم اشکال داریم و مرتب هم می گوییم.
    در بحث ثبت نام، الان سهمی هها بستگی پیدا کرد به میزان شرکت کنندگان در ثبت نام که اینترنتی شده است.
    در مورد جایگزینی علی البدل به جای مرحوم رئیسی ،ابتدا شرکت مرکزی کارگزاران زیارتی استان تهران ، اینجانب را معرفی وسپس آقای متبحری معرفی شد و نیازی به ورود علی البدل نبود.
    بنابراین چون شرکت شمسا شرکت سهامی خاص می باشد به این نحو عمل شد و اگر شرکت سهامی عام بود حتماً علی البدل وارد می شد. »
    آقای ذاکری نیز در جمع بندی اظهار داشت: وجوه ذخیره برای زائرین هزینه می شود و سود سپرده زائرین به عنوان ذخیره انباشته در وجوه زائرین می رود. تا به حال تصمیمی که گرفته شد به نفع استانهای کوچک بود، این که از بندرعباس و زاهدان پرواز انجام م یگیرد مؤید این گفته است، در حالی که شرکت هواپیمایی تابان درخواست داشت که از مشهد پرواز انجام بگیرد.
    تا به حال هر تصمیمی که گرفته شد ، هیئت مدیره و مدیر عامل از استانهای کوچک دفاع می کرد. اگر می دانید که پنج نفر اعضای هیئت مدیره، نشان از تصمیم گیری کلّ شمسا نمی دهد و نیاز به اعضای بیشتر است ، در مجمع عمومی فوق العاده پنج نفر را به هفت نفر افزایش دهید. در رابطه با سوریه، استان خراسان رضوی را مثال می زنم که يک ریال اجازه نداده از شمسا هزینه شود. البته بعضی از استانها که رقبای زیاد دارند، برای این که خاکریز را بشکنند، باید همه استانها به او کمک کنند.
    در مورد هتل عمر خیام، به زمان برگردید و مطلب را بگویید. شمسا در زمانی که وارد سوریه شد، کی هتل پیدا نمی شد و شروع کار را با این هتل انجام داد. ضمن این که پس از پایان مدت کی ساله، قرارداد عمرخیام تمدید نشد. الان طوری شده که به خاطر انجام تعهدات، همه شمسا را می شناسند.
    به هر حال اگر زمان را در نظر بگیرید، پاسخ را خواهید گرفت . انصافاً تمام تلاش را شمسا به کار گرفت تا سود متعلّق به خودش را تقسیم کند . من از دوستان می خواهم هرچه در دل دارند بیان نمایند. در جلسه ای که با جناب آقای قهرودی داشتیم انصافاً حمایت می کنند.
    در خصوص سهمیه به آژانسهای جهانگردی، چنانچه مجوز بند پ داشته باشند به طور طبیعی سازمان حج و  زیارت به آنها سهمیه عمره و عتبات خواهد داد.
    بعد از صحبت ها و پرسش و پاسخ، مجمع وارد رأی گیری برای انتخاب اعضای اصلی و علی البدل و بازرس قانونی شد .
    هیئت رئیسه مجمع با انتخاب آقای محمد علی ابراهیمی از استان سیستان و بلوچستان به عنوان رئیس مجمع،
    دو نفر ناظر به نام آقایان : محمد حسن وفایی از استان خراسان شمالی و محمد یوسف بیگ
    از استان قزوین و کی نفر به نام آقای بهرام طهماسبیان از استان چهارمحال وبختیاری به عنوان منشی ، کار رأی گیری(رأی مخفی کتبی) را انجام و در نتیجه اعضا به شرح ذیل به مدت دو سال انتخاب شدند :
    1 . آقای محمد علی متبحری از استان تهران با تعداد 1270 رأی به عنوان عضو اصلی
    2 . آقای حمیدرضا ذاکری از استان خراسان رضوی با تعداد 942 رأی به عنوان عضو اصلی
    3 . آقای عبدالنبی گلابکش از استان خوزستان به تعداد 739 رأی به عنوان عضو اصلی
    4 . آقای مهدی پریدل از استان مازندران با تعداد 724 رأی به عنوان عضو اصلی
    5 . آقای ابراهیم توکلی از استان اصفهان با تعداد 673 رأی به عنوان عضو اصلی
    6 . آقای علی ملکوتی نیا از استان آذربایجان شرقی با تعداد 500 رأی به عنوان عض وعلی البدل
    7 . آقای مسعود دهقان از استان کرمان با تعداد 424 رأی به عنوان عضو علی البدل
    سپس با رأی مخفی کتبی برای انتخاب بازرس اصلی و علی البدل اقدام و آقای علی یوسفی از استان گیلان با تعداد 1127 رأی به عنوان بازرس اصلی شرکت و آقای بهرام طهماسبیان از استان چهارمحال و بختیاری با تعداد 82 رأی به عنوان بازرس علی البدل شرکت انتخاب گردیدند.
    لازم به یادآوری است بعد از جلسه مجمع عمومی ، هیئت مدیره جدید تشکیل جلسه داده و از بین خود آقای حمیدرضا ذاکری را به عنوان رئیس و آقای محمدعلی متبحری را به عنوان نایب رئیس انتخاب نمود.

    سخني با مديران راهنماي عتبات عاليات
    شركت مركزي خدمات زيارتي بحر زمزم استان اردبيل در اطلاعيه اي خطاب به مديران محترم راهنما نكات قابل توجهي را متذكر گرديده است كه با توجه به اهميت موضوع توجه عزيزان را به آن جلب مي كنيم.

    .