• امروز سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
  •  
     

     


     
     
     
     
     
     

    صد بار سلام، صد بار لعن

    نامه الکترونیک چاپ

    در اكثر هيئت هاي مذهبي، زيارت عاشورا را برخلاف دستور قرائت آن كه صد لعن و صد سلام دارد، خوانده و مي گويند به نيت صد بار، يك بار مي گوييم و يا نهايتا پس از يك سلامي (يا لعني) كه مي فرستند، مي گويند: «تسعا و تسعين مرة». آيا اينجور خلاصه خواندن برگرفته از عمل معصوم(ع) يا علماء است؟ آيا صحيح است؟
    در پاورقی کتاب شفاء الصدور ص110 که شرح زیارت عاشورا است روایتی را به نقل از برخی علما به حضرت عسكري علیه السلام نسبت می دهد که آن حضرت می فرمایند هر گاه به جای صد مرتبه لعن فردی بگوید الله العنهم جمیعا تسعا و تسعین مره کفایت می کند و همچنین به جای صد مرتبه سلام بگوید السلام علی الحسین... تسا و تسعین مره کفایت از صد مرتبه می کند، از این روایت دو گونه برداشت شده یکی این که پس از اتمام لعن و سلام فرد بگوید تسعا و تسعین مره همان گونه که نوشته اید در هیئتهای مذهبی گفته می شود احتمال دیگری که در روایت مطرح است این است که نود ونه بار فرد قسمت آخر یعنی الله العنهم جمیعا را در فقره لعن والسلام علی الحسین را تا آخر در فقره سلام بگوید. در هر صورت حتی اگر این روایت هم نبود به امید درک ثواب به جهت ضیق وقت یک بار گفتن آن هم ثواب و اثر خود را دارد و اگر یک عملی به تمام وکمال درک نمی شود از بخشی از آن نباید چشم پوشی کرد.

    منبع: پرسمان دانشجويي




    .

    نظرات  

     
    0 #1 ایرانی 1391-08-26 10:08
    سلام و خسته نباشید قصد دارم به قصد گرفتن حاجتی مهم و حیاتی به زیارت عاشورا متوسل شوم ایا باید لعن و نفرین را حتما صد مرتبه بگویم یا یک مرتبه هم کفایت می کند در ضمن ذکر سجده زیارت عاشورا را از حفظ نیستم چکار کنم یا رعایت اصول این زیارت رو کرده باشم و در حین سجده چطور ذکر رو صحیح بیان کنم ممنون
    مباحثه