• امروز سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
  •  
     

    شرکت شمسا

    مشكلات ناشی از ناامنی و نبود اماكن اقامتی و حمل‌ونقل، تغذیه‌ نامناسب و قیمت‌های كنترل‌نشده، سازمان حج و زیارت را بر آن داشت...
    ادامه...

     
     
     
     

     


     
     
    اخبار اخبار متفرقه ساخت گنبد امام حسین (ع) در کرمان با ۲۴ هزار خشت طلا
     
     
     
     

    ساخت گنبد امام حسین (ع) در کرمان با ۲۴ هزار خشت طلا

    نامه الکترونیک چاپ

    رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: ساخت و ترفیع گنبد امام حسین (ع) با ۲۴ هزار خشت طلا در مدت زمان دو سال در شهر کرمان انجام می‌شود.

     

     

     

    علی مهاجری شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: ساخت و ترفیع گنبد امام حسین (ع) و اصلاح ستون‌های حرم مطهر آن حضرت، تا دو سال آینده با مشارکت مردم کرمان انجام می‌شود.

    رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با اشاره به اینکه اولویت اول این پروژه به طرح باریک کردن ستون‌های حرم مطهر امام حسین (ع) اختصاص دارد، گفت: این طرح سخت‌ترین مرحله کار است که پیش روی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان قرار دارد.

    مهاجری با تاکید بر اینکه در حال حاضر ستون‌های پهن موجود در حرم، زائران را با مشکلاتی مواجه کرده است، افزود: برای این فاز کارگروه‌های مختلفی تشکیل شده که در میان آنها کارشناسان و صاحب نظرانی از دانشگاه‌های مختلف کشور از قبیل دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر و شهید رجایی حضور دارند.

    وی با بیان اینکه برای طرح اصلاح ستون‌های حرم امام حسین (ع) مشاوران و منتقدان طرح جلسات متعددی با یکدیگر داشته‌اند، تصریح کرد: خوشبختانه اختلافات بسیار جزئی بوده و با اتفاق نظر به یک جمع‌بندی مناسب رسیده‌اند.

    رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با اشاره به اینکه از مشاوران، معماران و افراد صاحب تجربه در بازسازی سایر اماکن متبرکه ایران از قبیل حرم حضرت امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س) و غیره نیز مشاوره گرفته شده است، افزود: تاکنون تمامی محاسبات چندین بار کنترل شده و آخرین وضعیت اجرای پروژه تست شده است تا مشکلی پیش نیاید.

    تمامی مراحل اجرای کار در کرمان انجام می‌شود

    مهاجری با تاکید بر اینکه تمامی مراحل اجرای کار در کرمان انجام می‌شود، گفت: با توجه به شرایط عراق، تمامی ستون‌ها با همان مقیاس در کرمان ساخته و بارگذاری می‌شود.

    وی از انجام صفر تا صد کار در ایران و شهر کرمان خبر داد و اظهار کرد: برشکاری، جوشکاری و حتی سوراخ‌کاری کار در دیار کریمان انجام می‌شود و در نهایت سوار بر تریلر به سمت حرم امام حسین (ع) منتقل می‌شود.

    رئیس ستاد عتبات عالیات استان کرمان در توضیح مراحل ساخت گنبد امام حسین (ع) گفت: برای این پروژه نیز با بهره‌گیری از نظر کارشناسان طراحی  کار به اتمام رسیده و در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.

    ساخت خشت‌های طلا در کرمان،نصب در کربلا

    مهاجری با اشاره به اینکه ساخت خشت‌های طلا در کرمان و نصب بر روی گنبد در کربلا انجام می‌شود، افزود: ساخت گنبد جدید با یک رویکرد جدید انجام  می‌شود که خوشبختانه تا این لحظه مشکلی به لحاظ مالی برای ادامه پروژه وجود نداشته است.

    کارگاه محل ساخت گنبد در جوار سینما شهر تماشا کرمان

    وی کارگاه محل ساخت گنبد امام حسین (ع) را در جوار سینما شهر تماشا کرمان عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر این کارگاه مراحل تجهیز خود را سپری می‌کند که انتظار می‌رود تا 25 اسفندماه کار تجهیز کارگاه به پایان برسد.

    رئیس ستاد عتبات عالیات استان کرمان با تاکید بر اینکه برای ساخت و نصب خشت‌های طلا از یک آلیاژ  و فلز ماندگاری استفاده می‌شود،افزود: این آلیاژ حداقل 500 سال امکان نگهداری و ماندگاری دارد و نیاز به تعمیر مجدد نخواهد داشت.

    مهاجری با بیان اینکه در گذشته برای ساخت خشت‌های طلا از ورق‌های مس بهره می‌گرفتند، تصریح کرد: وقتی روی مس با طلا آبکاری شود، به سبب قرار گرفتن دو فلز ناهمگون بر روی یکدیگر، پس از گذشت 50 سال مس سبب قرمز شدن رنگ طلا می‌شود و آن زیبایی گذشته را از دست می‌دهد.

    استفاده از استیل گران با عمر حداقل 500 سال

    وی با اشاره به اینکه در ساخت گنبد امام حسین (ع) از نوعی استیل گران با عمر حداقل 500 سال استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: کار ساخت گنبد و طلاکاری آن به طور کامل در شهر کرمان انجام  می‌شود.

    رئیس ستاد عتبات عالیات استان کرمان با تاکید بر اینکه در هفته آینده کارگاه اجرای طرح اصلاح ستون‌ها در کربلا تجهیز می‌شود، افزود: با استقرار گروه پیمانکار و ناظران، عملیات اجرایی ستون‌ها در کربلا آغاز می‌شود.

    پروژه ساخت گنبد دو سال طول می‌کشد

    مهاجری با تاکید بر اینکه پروژه ساخت و ترفیع گنبد و اصلاح ستون‌های حرم امام حسین (ع) دو سال طول می‌کشد، گفت: بر اساس یک قرارداد این پروژه از اول محرم امسال کلید خورده است که انتظار می‌رود با توجه به استقبال مردم استان کرمان در مدت زمان تعیین شده تعهدات به پایان رسد.

    اجرای تمامی مراحل پروژه در کرمان و با مشارکت کرمانی‌ها

    وی با ابراز خرسندی از اینکه تمامی مراحل پروژه در کرمان و با مشارکت کرمانی‌ها انجام  می‌شود، خاطرنشان کرد: این یک فرصت استثنایی و تکرارناپذیر برای مردم دیار کریمان است تا عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان ابراز کنند.

    رئیس ستاد عتبات عالیات استان کرمان با اشاره به اینکه محل کارگاه ساخت گنبد امام حسین(ع) در کرمان، محل تشییع و معراج‌گاه شهدای هشت سال دفاع مقدس در دوران دفاع مقدس بوده است، تصریح کرد: بی‌شک هیچ یک از این انتخاب‌ها بی حساب و کتاب نبوده و با نظر و اراده سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) تمامی این اتفاقات در کنار یکدیگر قرار گرفته است.

    وجود 50 ستاد معین به منظور جمع‌آوری و هدایت کمک‌های مردمی

    مهاجری از وجود 50 ستاد معین به منظور جمع‌آوری و هدایت کمک‌های مردمی برای ساخت گنبد امام حسین (ع) خبر داد و اظهار کرد: برای ساخت این گنبد به 24 هزار خشت طلا نیاز است که خوشبختانه تا این لحظه استقبال خوبی از سوی مردم مشاهده شده است.

    قیمت هر خشت طلا دو میلیون و 150 هزار تومان

    وی با بیان اینکه قیمت هر خشت طلا دو میلیون و 150 هزار تومان تخمین زده شده است، خاطرنشان کرد: مردم خیر کرمان می‌توانند با خرید هر خشت به شکل مشاع و یا کامل سند آن خشت را با یک کد مجزا تحویل بگیرند که در نهایت در پشت خشت نیز آن کد به نام خودشان حک می‌شود.