• امروز جمعه 14 ارديبهشت 1403
  •  
     

    شرکت شمسا

    مشكلات ناشی از ناامنی و نبود اماكن اقامتی و حمل‌ونقل، تغذیه‌ نامناسب و قیمت‌های كنترل‌نشده، سازمان حج و زیارت را بر آن داشت...
    ادامه...

     
     
     
     

     


     
     
    اخبار اخبار شمسا مسجد مباهله (الاجابه) برای نماز باران معروف شده است
     
     
     
     

    مسجد مباهله (الاجابه) برای نماز باران معروف شده است

    نامه الکترونیک چاپ

    مسجد مباهله، همان مسجد الاجابه است. نویسنده‌ای در قرن دوازدهم هجری نوشته است که هر گاه مردم مدینه بنای خواندن نماز باران دارند، به مسجد الاجابه رفته، نماز باران می‌خوانند کهمسجد مباهله به سرعت هم اجابت می‌شود. ...
    مجتبی نجفی روحانی در کتاب زیارت دوره ویژه مدینه منوره، به معرفی مساجد قدیمی و اماکن زیارتی مدینه پرداخت.
    وی در مورد مسجد اجابت نوشته است:
    مسجد مباهله، همان مسجد الاجابه است. نویسنده‌ای در قرن دوازدهم هجری نوشته است که هر گاه مردم مدینه بنای خواندن نماز باران دارند، به مسجد الاجابه رفته، نماز باران می‌خوانند که به سرعت هم اجابت می‌شود.
    و اما مباهله در لغت، یکدیگر را نفرین کردن است. در سال دهم هجرت گروهی از ترسایان نجران (ناحیه‌ای در یمن) نزد پیامبر خدا(ع) آمدند و به او عرض کردند: به چه چیز دعوت می‌کنی؟ حضرت فرمود: به اینکه گواهی دهید که جز الله خدایی نیست و من پیامبر خدا هستم و این که عیسی(ع) بنده خلق شده‌ای بود که می‌خورد و می‌نوشید.
    پس از گفت‌وگوی فراوان، گروه مسیحی حاضر به پذیرش حق نشدند و زیر بار نرفتند که عیسی بنده‌ای از بندگان خداست. در آن هنگام پیامبر به امر خدا به آنها فرمود: بیایید یکدیگر را نفرین کنیم، تا لعنت خدا بر دروغ‌گویان برسد. آنها پذیرفتند و قرار شد فردای آن روز در مکانی معین مباهله کنند. فردای آن روز پیامبر(ص) همراه علی(ع) ،فاطمه(ع) ، حسن(ع) و امام حسین(ع) برای مباهله حاضر شدند.
    اسقف نجران به محض دیدن آنها، رو به ترسایان گفت: بر من یقین شد که این مرد پیامبر خداست. مبادا با این جمع مباهله کنید من صورت‌هایی را می‌بینم که اگر از خداوند تقاضا کنند، کوه را از جا بر می‌کند. اگر با این جمع مباهله کنید، هلاک خواهید شد؛ چنان که تا روز قیامت یک مسیحی بر زمین نمی‌ماند. آنها از پیامبر خدا خواستند که از مباهله صرف‌نظر کند و به آنها اجازه بدهد بر دین خود بمانند و جزیه بدهند. پیامبر نیز پذیرفت
    مباهله در قرآن
    «فمن حاجک فیه من بعد ما جاء‌ک من العلم فقل تعالوا ندع ابناء‌نا و ابناء کم و نساء‌نا و نساء‌کم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الکاذبین»
    پس هر که با تو درباره او عیسی پس از آنکه بر تو به واسطه وحی، نسبت به احوال وی علم و آگاهی آمد، مجادله و ستیز کند، بگو: بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت کنیم، سپس یکدیگر را نفرین نماییم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
    نکته‌ها
    1ـ مباهله جریان همیشه زنده و سند حقانیت اسلام است.
    2ـ در آیه مبارکه، جان علی(ع) جان پیامبر(ع) محسوب شده است.
    3ـ محبوبیت و مقام اهل بیت(ع) نزد خداوند متعال
    4ـ استدعا و استجابت دعا
    نام دیگر مسجد مباهله
    این مسجد متعلق به قبیله بنو معاویة بن مالک از اوسیان بود. رسول خدا(ع) وارد این محل شد و دو رکعت نماز گزارد و اصحاب هم به ایشان اقتدا کردند. بعد از نماز حضرت دست به دعا برداشت، اما دعای ایشان طولانی شد. اصحاب از علت طولانی شدن دعا پرسیدند.
    رسول خدا(ع) در پاسخ فرمود: از خداوند سه چیز خواستم، که دو خواسته را به من عطا نمود و یکی را منع کرد. این مسجد به سبب اجابت دعای پیامبر(ع) به الاجابه معروف شد. در حال حاضر نیز مسجد با این نام شناخته می‌شود.
    * استجابت دعای پیامبر اعظم در مسجد اجابت
    دو خواسته پیامبر که پذیرفته شد از این قرار بود: خداوندا امتم را با گرسنگی و غرق شدن هلاک‌نکن. اما دعای سوم که از آن منع شد این بود که امتش دچار تفرقه نشوند.
    نشانی مسجد مباهله:‌ شمال شرقی مسجد‌النبی، شارع ستین(ملک فیصل)، تقاطع شارع مطار.
    فاصله تا گنبد سبز حرم پیامبر(ع) حدود 1.200 متر

    دوشنبه 90/8/30